14 תשובות
מעל גיל 12 כן!
אנונימית
חברי מה קרה לכם?
ברור שצריך!
לא חייב זה מי שרוצה, אבל לרוב הדתיים צמים את כל הצומות... כולל זה.
כן
אנונימית
כל אחד עושה את מה שהוא רואה לנכון הצום אף פעם לא נכפה על אף אדם רק מישרוצה לצום יצום מקווה שעזרתי
אם את מאמינה בזה, אז כן. זה לא כמו חוק במדינה, מי שרוצה ומאמין, שיצום. דיי לכפייה דתית
לא צריך לצום, זו בחירה שלך.
מי שרוצה לצום צם
זה צום מאוד חשוב והוא חשוב כמעט כמו כיפור
אנונימית
מי כופה, לפי ההלכה צריך וזהו.
אנונימית
אם את מרגישה צורך לצום אז כן אם לא אז אל תצומי
כן, צריך לצום ואין להקל בזה.
ממליצה לכולם לנצל את הצום לחשבון נפש ולקבל על עצמו קבלה של מצווה מסויימת להתחזק בה בעתיד (לדוגמה: להשתדל יותר באהבת חינם, לא לדבר לשון הרע, לעבוד על מידת הכעס, לשמור שבת וכו'), ולצפייה בסרטונים שצירפתי.
שיהיה צום מועיל.
אנונימית
מהזה פוליטקה? יש הלכה ולפיה הולכים!, ואחרי שכל איש הירא ראה את ההלכות האלה מבחינתי עשיתי את שלי, של מצוות "הוכח תוכיח את עמיתך" מה הלאה תעשו? בחירה שלכם.

כפי שלמדנו (לעיל ו, א) לאחר חורבן בית המקדש הראשון תקנו הנביאים לצום ארבעה צומות, והחמור שבהם צום תשעה באב, שבו נחרב בית המקדש

ככלל, צום תשעה באב שווה לצום יום הכיפורים, שכל מה שתקנו חכמים בתשעה באב, תקנו כעין מה שנצטווינו בתורה ביום הכיפורים. לפיכך אסורים בתשעה באב בכל חמש העינויים שנאמרו לגבי יום הכיפורים. ובכל זאת, כיוון שצום תשעה באב מדברי חכמים דיניו קלים יותר בשני עניינים עיקריים.
א. בתשעה באב לא חייבו חכמים את החולים לצום, ואילו בצום יום הכיפורים גם חולים חייבים, ורק מי שיש סכנת נפשות אם יצום, פטור מהצום.
ב. בכל מקום של ספק, בצום יום הכיפורים יש להחמיר ובצום תשעה באב אפשר להקל. שכך הכלל, שבכל ספק בדברי תורה יש להחמיר, ואילו בספק בדברי חכמים הלכה כדעת המקילים.

אולם מצד אחר ישנה חומרה בצום תשעה באב על פני יום הכיפורים, שבצום תשעה באב יש גם חיוב אבלות, ולכן יושבים על הארץ, ואין אומרים שלום זה לזה, ומחשיכים את האור בלילה, ואסורים בלימוד תורה משמח. ואילו ביום הכיפורים החובה היא להתענות בלבד, אבל מחוץ לחמשת העינויים הוא נחשב ליום חג, ולובשים בו בגדים נאים, ויושבים על הספסלים, ושרים בו ומברכים לשלום וכמובן שעוסקים בתורה בלא הגבלה.
את לא חייבת, אם את מאמינה ורוצה זכותך