6 תשובות
שואל השאלה:
"וַיִּשָּׂא עֵינָיו, וַיַּרְא, וְהִנֵּה שְׁלֹשָׁה אֲנָשִׁים, נִצָּבִים עָלָיו; וַיַּרְא, וַיָּרָץ לִקְרָאתָם מִפֶּתַח הָאֹהֶל, וַיִּשְׁתַּחוּ, אָרְצָה. וַיֹּאמַר: אֲדֹנָי, אִם-נָא מָצָאתִי חֵן בְּעֵינֶיךָ--אַל-נָא תַעֲבֹר, מֵעַל עַבְדֶּךָ. יֻקַּח-נָא מְעַט-מַיִם, וְרַחֲצוּ רַגְלֵיכֶם; וְהִשָּׁעֲנוּ, תַּחַת הָעֵץ"
אנונימית
רש''י מפרש, שאמר בהתחלה לגדול שבהם, ואחר כך אמר לכולם.
שאלה מצוינת. התשובה שעונים על כך המפרשים היא שאברהם פנה לכל אחד באופן אישי והפציר ממנו לבוא להתארח אצלו.
יש עוד מקומות כאלה בתנ"ך, כדוגמת:
כדרך כל התורה ושמרתם את (כל) חקתי (ועשיתם אותם), ערות אביך וערות אמך לא תגלה (ויקרא יח ה ז), ובקצרכם את קציר ארצכם לא תכלה (שם יט ט), ובקשתם משם את ה' אלהיך ומצאת כי תדרשנו בכל לבבך ובכל נפשך (דברים ד כט). ורוב משנה התורה כן.
ואני מצטטת את הרמב"ן כמקור לתשובה:
"והנכון בעיני שקרא את כולם אדונים, ופנה אל כל אחד ואחד, לראשון אמר: אם נא מצאתי חן בעיניך אל נא תעבור, וכן אמר לשני, וכן אמר לשלישי, לכל אחד בפני עצמו יתחנן: אם נא מצאתי חן בעיניך אל נא תעבור מעל עבדך, ויוקח נא מעט מים ורחצו רגליכם כלכם. וזה דרך מוסר וכבוד מרוב חפצו להתנדב עמהם".
על פי רש"י אין מלאך עושה 2 שליחויות. שלושת המלאכים אחד לבשר לשרה. אחד להפוך את סדום. אחד לרפא את אברהם.
בלשון רבים דבר למלאכים ובלשון יחיד דבר רק למלאך אחד.
בתחילת התנ"ך כתוב
בראשית ברא אלוהים

ברא זה לשון יחיד ואלוהים זה לשון רבים של אל

ביום השישי כתוב
ויאמר אלוהים נעשה אדם בצלמנו..

שוב ויאמר זה בלשון יחיד ואילו נעשה בלשון רבים

מכיון שאלוהים הוא הבורא היחיד ואין משתתפים איתו מלאכים כי גם הם ברואים בעצמם ואינם בוראים

ובכל זאת יש לשון רבים. הרי שיש רק פתרון אחד
אלוהים מופיע בכמה צורות בלעדיות שונות.
הוא מופיע באמצעות רוח הקודש, הוא מתואר כיושב על הכסא בשמיים, ושימו לב שנבראנו בצלמו כדמותו הרי שהוא מופיע כדמות אדם. ותמיד נקרא מלאך יהוה או מלאך האלוהים או שמתואר איש ואחרי כן כתוב יהוה דיבר או כפי שמופיע בסיפור המאבק של יעקוב באיש כל הלילה, נכתב שהוא ראה פני אלוהים ונשאר בחיים. גם בהר חורב, הר סיני כתוב שהוא עבר על פני משה ושמשה ראה את הגב שלו.

ואז אחרי שכל התנ"ך כותב שרק אלוהים יהוה הוא המושיע כתוב על בן אדם אחד ויחיד שלא חטא והוא ישא את חטאינו ויושיע אותנו

גם בספר מלאכי פרק ג כתוב על מישהו שיופיע ונראה אותו והוא מלאך הברית והאדון על היכלו, אשר אנו חפצים בבואו. היכלו זה בית המקדש.

ואכן מובטח במקומות אחרים בתנ"ך שיהוה יעזוב את מכון קודשו בשמיים וידרך על במותיי ארץ
הפרק בו כתוב על המושיע ללא חטא, ורק אלוהים יכול להושיע...
ואכן כתוב שהוא יצמח כמו שורש בארץ מדבר. כלומר במקום שאין עצים וזרע מעצים (בתנ"ך עצים מסמלים אומות בני אדם) יצמח ללא זרע עץ אחר מסוג אחר. ללא חטא.

ככתוב בישעיהו פרק ז סוק 14

אז הפרק על האדם המושיע הוא
ספר ישעיהו פרק נ"ג