47 תשובות
ברור למה לא
כמובן
אני אתאיסטית ואני חושבת שאני יכולה להתאהב באדם מאמין אבל לא בדתיים שזה כל החיים שלהם
כן
אני לא יכולה לשלוט על זה כל כך..
לא זה נוגד את הדרך שלי .
כבר יש שאלה דומה..
אני אישית לא רוצה לחיות עם אתאיסט.
אני *חילונית* מאמינה, וזה לא שיש לי בעיה עם אתאיסטים או שאני חייבת שיהיה דתי או משהו, אבל לדעתי זה יהיה פער ממש בעייתי כי אני נגיד אקח חגים ולשמור כשר (בשר חלב פירות ים וכו) ברצינות ומבחינתו לא יהיה לו אכפת וזה יפריע.
בגלל זה גם אני מעדיפה שיהיה יהודי מאמין כמוני. זה חלק מהעניין של כבוד וכמה שיותר דומים בדברים גם..
אם הוא ידע לכבד את האמונה שלי אז ברור
כן
אבל שלא יחפור לי על האמונה שלו וינסה לשכנע אותי להאמין
בשום פנים באופן לא. יש מצוה לשנוא אותם (את הכופרים) ובטח שלא לאהוב אותם, חס ושלום.
"תוצאה" מה אתה מבלבל תמוח? ואהבת לרעך כמוך. הדת לא מלמדת לשנוא אף אחד, צריך לכבד כל אחד ואל תשכח שכולנו יצירות של הבורא, הכל נתון להחלטתו וכולנו בני אדם.
לשאלה: לא הייתי מתאהבת באדם אתאיסט, מלכתחילה לא הייתי מדברת עם אדם אתאיסט. לא כי אני חושבת שהוא פחות טוב ממני, כי יהיה לנו מאוד קשה להסתדר ביחד כיוון שהדת והאמונה זה חלק מאוד מרכזי בחיים שלי ואותו זה בכלל לא מעניין. אני לא חושבת שקשר כזה פשוט יכול לעבוד ואני גם לא רוצה.
ברור
בטח כשאני אגלה שהוא אתאיסט ירד לי ממנו, אבל בטח שאפשר להתאהב
אני אתאיסטית ורק אם הוא מאמין חלש יחסית או רק מסורתי. האידיאל עבורי זה אתאיסט כמוני אבל גם אם הוא מאמין אבל לא ממש דתי אולי. כל עוד זה לא ישנה את דרך החיים שלי והוא לא יכפה את הדת שלו עלי. למרות שאני צופה שזה יצור הרבה בעיות נגיד משפחה שלעיתים הם יותר מאמינים ויכולים ליצור בעיות. שאלת ברית המילה וכל מיני דברים שונים לכן הייתי מעדיפה שלא.
אנונימית
בעיקרון כן, אבל אני פשוט חושבת שאני פחות אתחבר עם מישהו שמאמין בדברים שאני לא מאמינה בהם (אני אתאיסטית)
אנחנו לא שולטים במי שאנחנו מתאהבים
אולי אוכל להתאהב במישהו דתי/מאמין/בעצם בכל אחד, בזה אני לא שולטת, אבל אני לא חושבת שנוכל לחיות ביחד אלא אם הוא יהיה מוכן לוותר על זה בשבילי.
אם זה רק מאמין אבל לא דתי אין בעיה,
בקיצור כל עוד זה לא ישנה את דרך החיים שלי זה בסדר.
שואל השאלה:
לא מדובר פה באדם דתי, מדובר באדם מאמין. הוא יכול להיות גם חילוני-מסורתי ומאמין.
אנונימית
נכון שזה לא בדיוק מה שאמרת, אבל אני חילוני (אני לא מגדיר את עצמי כאתאיסט כי אני לא שולל את קיומו של ה') ולא רק שהייתי מאוהב במישהי דתייה, גם היינו יחד די הרבה זמן ולעולם לא יצא לנו לריב על זה, כמובן שבאתי לקראתה ותמיד הלכנו למסעדות כשרות וזה, ובאמת אף פעם לא יצא שאמונה הפרידה בינינו
תּוֹכוֹ רָצוּף אַהֲבָה, אני לא מבלבל את המוח, אני אומר כאן את דעת תורה, ואם ה' צוה עלינו לשנוא את הכופרים - אז בידינו לעשות את זה. מי שמבלבל את את המח זאת את, שאין לך יותר מדי דעת תורה, כנראה, וידוע ש"דעת בעלי בתים הפוכה מדעת תורה", לא פלא שזכית כאן לשני פלוסים ואני למינוס. כתוב בפירוש "הֲלוֹא מְשַׂנְאֶיךָ יְהוָה אֶשְׂנָא וּבִתְקוֹמְמֶיךָ אֶתְקוֹטָט" (תהלים קלט, כא). צר לי שאת לא יודעת שהכופרים אינם בכלל "רעך", כמו המסיתים והמדיחים, כמו שכתוב בפירוש בפרשת "ראה" ובפירוש רש"י שם: "לֹא תֹאבֶה לוֹ וְלֹא תִשְׁמַע אֵלָיו וְלֹא תָחוֹס עֵינְךָ עָלָיו וְלֹא תַחְמֹל וְלֹא תְכַסֶּה עָלָיו" (דברים יג, פסוק ט). רש"י:
"לא תאבה לו" - לא תהא תאב לו לא תאהבנו לפי שנא' (ויקרא יט) ואהבת לרעך כמוך את זה לא תאהב

"ולא תשמע אליו" - בהתחננו על נפשו למחול לו לפי שנא' (שמות כג) עזוב תעזוב עמו לזה לא תעזוב

"ולא תחוס עינך עליו" - לפי שנא' (ויקרא יט) לא תעמוד על דם רעך על זה לא תחוס

"ולא תחמול" - לא תהפוך בזכותו

"ולא תכסה עליו" - אם אתה יודע לו חובה אינך רשאי לשתוק

קצת מתורה שבעל פה: "שנאת הבריות כיצד?
מלמד שלא יכווין אדם לומר אהוב את החכמים ושנא את התלמידים, אהוב את התלמידים ושנא את עמי הארץ, אלא אהוב את כולם, ושנא את האפיקורסין והמסיתים ומדיחין, וכן המסורות.
וכן דוד אמר (תהלים קלט) "משנאיך ה' אשנא ובתקוממיך אתקוטט תכלית שנאה שנאתים לאויבים היו לי" הלא הוא אומר (ויקרא יט) "ואהבת לרעך כמוך אני ה'" מה טעם "כי אני בראתיו"?
- ואם עושה מעשה עמך אתה אוהבו, ואם לאו אי אתה אוהבו." (אבות דרבי נתן, פרק טז, ה).
בטח, לאהבה אין גבולות.
ובמיוחד לא גבולות שמימלא קיימים רק בדימיונם של בני האדם.
גם אם יש אנשים שהגבולות בדימיון שלהם ממש חזקים, כמו אצל המשתמש תוצאה.
להתאהב ברור שכן אבל להיות אותו לא ניראלי לי
אולי
אתה באמת חושב שמעניין אותי המינוסים של אנשי סטיפס? אני אומרת את מה שאני חושבת בדיוק כמו שאני בטוחה שהרוב פה עושים.
בתגובה לתשובתך: כל נשמה של יהודי היא ק-ד-ו-ש-ה. אתה לא יכול להוכיח היום מי רשע ומי לא, כלומר שאין שום מצווה לשנוא יהודי גם אם אתה חושב שהוא רשע אלא אם כן זה מישהו שיודע את אמת התורה ומורד בכדי להסית ולעשות רע שאין דברים כאלה כבר. לא ידוע לי שבורא עולם שלח אותך להגיד את מי מותר לשנוא ואת מי מותר לאהוב.
אמנם התאיסטים לא הולכים בדרכי ולא שומרים את תורתו של השם, עדיין הם יהודים לכל דבר ואתה צריך להתפלל עליהם לתשובה במקום לשנוא אותם.
בסופו של דבר כולנו עם תחפושות, גם אם נגיד יש אדם חרדי אז יכול להיות שזה רק למראית עין, עמוק בפנים הוא יכול להיות החוטא הכי גדול!! לעומת זאת יכול להיות אתאיסט שהוא שומר על כבוד אב ואם שומר על דרכי שלום על דרך ארץ ובעזרת השם צריך להתפלל עליו שיזכה לתשובה ויזכה לראות את האמת!!
אבא שבשמיים הוא רחמן, הוא מוחל וסולח וכולנו הבנים שלו, גם אם רשע אז הוא עדיין הבן שלו. האם אתה יכול לשנוא את יצירתו של בורא עולם רק בגלל שלא זכה להיחשף לטוב שבתורה ולאמת שבעולם הזה? האם אתה צריך לשנוא אותו או שמא להראות לו את הדרך? כמובן שלא בכפייה.
אתה צריך לאהוב יהודי בדיוק כמו שאתה רוצה שיאהבו אותך, אני בטוחה שאתה לא צדיק גדול בדיוק כמו שאף אחד מאיתנו לא צדיק ולא היית רוצה שישפטו אותך על החטאים שלך..
אתה לא יותר טוב מהם והם לא יותר טובים ממך.
בכל מקרה, לא צריך לשנוא אף יהודי ונכון שהם לא הולכים בדרך התורה אבל בכל זאת הם אחים שלך ושלי כי כולנו הילדים של השם ואם הם כאלה עכשיו זה רק מפני שהם לא ראו את האמת.
בסוף יש בורא לעולם הזה והוא ידון כל אחד ואחד מאיתנו, בטח שזה לא תפקיד לא שלי ולא שלך.
אדון שוקו:
אפשר להגיד שיש כביכול כל מיני סוגים של רשעים. לא אפרט כרגע אבל יש גם רשע שהוא כביכול אנוס שהוא חונך לשנאת התורה מגיל הקטן וחונך בדרכי הגויים ומישהו שהוא לא עושה את זה מתוך הרגל או מתוך זה שהוא כל כך שקוע בחומר ויש רשע שיודע את אמת התורה ורוצה למרוד בה. זה נושא מאוד מורכב, אני רשמתי פה ממש בכמה מילים אני באמת ממליצה לך לקרוא על זה בצורה יותר ברורה ומפורטת.
בכל מקרה, בימינו אין לך את הדרך לדעת זאת ולכן אין שום מצווה לשנוא אלא אם כן זה אדם המורד. אתה צריך להתפלל עליהם לשלום ושיזכו לראות את הדרך הנכונה והאמיתית שהיא דרכו של הבורא.
נוסף על כך, אנחנו לא חיים בימי הסנהדרין והיחיד שיכול לשפוט מישהו זה בורא עולם, האחד והיחיד.
זה שאדם הוא דתי שומר מצוות האם זה מקנה לו את הזכות לשפוט אדם אחר רק כי הוא חושב שמגיע לו הכל? לא מאמינה בדברים האלה.
בורא עולם הוא רחמן ורוצה את הטוב בעבור כל אחד מילדיו, גם אם הם חוטאים תמיד יש הזדמנות שנייה. לכן צריך להתפלל עליהם
אכן, מי שהוא מומר אפילו לדבר אחד הוא נקרא רשע (עייני ב"שערי תשובה" לרבנו יונה בחלק א, סימן ו). בורא עולם נתן לנו את התורה ובה מפורש את מי לאהוב ומי את מי לשנוא, ההגדרות הן ממש לא שלי. אם את חושבת שאני (בתור מאמין לפחות) לא יותר טוב מאף כופר פה, את בבעיה רצינית. אני לא אומר את זה מתוך התנשאות ואהבה עצמית, אלא מפני שאני יודע שכפירה - זה שפל המדרגה וזה שער החמישים של הטומאה. הרבמ"ם כתב מפורש שהכופר באחד מי"ג עיקרי האמונה שהוא יותר גרוע מכל הפושעים: "וכאשר יאמין האדם אלה היסודות כולם, וְנִתְבָּרְרָה אמונתו בהם הוא נכנס בכלל ישראל. וּמִצְוָה לאהבו ולרחם עליו, וְלִנְהֹג עמו בכל מה שֶׁצִּוָּה השם יתברך איש לחבֵרו מן האהבה וְהָאַחֲוָה. ואפילו עשה מה שיכול מן העבירות מחמת הַתַּאֲוָה והתגברוּת הטבע הגרוע הוא נענש כפי חטאיו, אבל יש לו חלק לעולם הבא. והוא מפושעי ישראל.

וּכְשֶׁנִּתְקַלְקֵל לאדם יסוד מאלה היסודות הרי יָצָא מן הכלל וכפר בעיקר. ונקרא "מִין" וְ"אֶפִּיקוֹרוֹס" וְ"קוֹצֵץ בַּנְּטִיעוֹת". וּמִצְוָה לְשׂוֹנְאוֹ וּלְאַבְּדוֹ. ועליו נאמר (תהלים קלט כא): "הֲלוֹא מְשַׂנְאֶיךָ יְיָ אֶשְׂנָא, וּבִתְקוֹמְמֶיךָ אֶתְקוֹטָט"" (הקדמת הרמב"ם לפירושו בפרק "חלק" במסכת בנהדרין).
אני חושבת שכדאי לך להסתכל על עצמך, למעלת הצדיקים לא הגעת. קודם לחשוב עם עצמך: האם אתה ממהר בתפילה? האם אתה מתכוון לכל מילה? האם אתה שומר על כל המצוות? האם אתה עושה זאת באהבה? האם אתה מאמין אמונה שלמה גם ברגעים הכי קשים? האם אתה מקפיד לדבר עם השם? לעשות שעות התבודדות? האם אתה מקפיד על כל דבר ודבר שציווה השם? האם אתה מרגיש את השם בכל בכל מקום שאתה הולך? גם במקום הגשמי ביותר?

אני לא מצפה ממך להגיע למקומות כאלה, אני באמת אתפלא אם מישהו בימינו יגיע למעלה כזאת של צדיקים אבל קודם כל תסתכל על עצמך, תנסה לתקן את הדברים, תנסה לשמור יותר על כבוד.

אתה בוחר לשנוא? תשנא. יהודי זה יהודי הנשמה שלו קדושה וצריך לאהוב את כל אחד ואחד מהם. אתה תשנא ואני אבקש מהשם שיראה להם את הדרך הטובה, את הדרך הנכונה. שיתן להם את ההבנה לדברים שקורים בעולם הזה, הרי ששום דבר לא מקרי.
אני לא מתכוונת לשבת ולהתווכח איתך כי הרי ברור שבנינו אין הסכמה, אני בטח לא אשנה את דעתי בגללך ואתה לא תשנה את דעתך בגללי.
שיהיה כל טוב ובהצלחה עם הדרך הזאת.
אני אוהב את הגישה שלך, לראות בכולם תינוקות שנישבו ולאהוב את כולם.^
וזו גישה שאכן מאפיינת הרבה יהודים מודרנים. וזו כבר גישה טובה למדי.

אבל בא לא נשלה את עצמינו, המשתמש תוצאה אכן מייצג בבושה ציבור גדול וחשוך, שחי בתוכינו.
אם נעיין לדוגמא רגע בדברי הרמב"ם למשל בהלכות ממרים פרק ג נקבל תמונה אחרת.
התמונה האותנטית של היהדות הקונסרבטיבית.
הלכה א
"מי שאינו מודה בתורה שבעל פה אינו זקן ממרא האמור בתורה אלא הרי זה בכלל האפיקורוסין [ומיתתו בכל אדם].
הלכה ב
מאחר שנתפרסם שהוא כופר בתורה שבעל פה [מורידין אותו] ולא מעלין והרי הוא כשאר כל האפיקורוסין והאומרין אין תורה מן השמים והמוסרין והמומרין שכל אלו אינם בכלל ישראל ואין צריך לא לעדים ולא התראה ולא דיינים [אלא כל ההורג אחד מהן עשה מצוה גדולה והסיר המכשול]."
הלכה ג
במה דברים אמורים באיש שכפר בתורה שבעל פה במחשבתו ובדברים שנראו לו והלך אחר דעתו הקלה ואחר שרירות לבו וכופר בתורה שבעל פה תחילה כצדוק ובייתוס וכן כל התועים אחריו..."
זה דינו של כול מי שמכיר את ההלכה היהודית ובכול זאת כופר בה לפי הרמבם ה"צדיק".

לפי דעתי יש להתבייש ברמב"ם וביהדות הפרמטיבית שאותה הוא מייצג.
ומוטב מידי פעם להציג לציבור גם את הצדדים האפלים של היהדות, למען ידעו ויראו..
מה יש להתבייש בחיסול שמי שמכשיל את הרבים מעבודת השם?
והנה ההוכחה החיה לדברי ^
זה לא שאני אוהבת את כולם, תאמין לי אני לא וקשה לי מאוד עם אנשים שהולכים כנגדי ומזלזלים בתפיסת העולם שלי ובאמונה שלי.
אבל אני כן מבינה שנשמה של יהודי היא קדושה כמו שאמרתי בפעם האלף, גם רשע גמור בוודאי שנמצאת שם עמוק עמוק עמוק בפנים טיפה של קדושה.
לא אמרתי שאין אנשים כאלה חשוכים, בכל זאת בורא עולם הוא זה שישפוט אותם ואני מאמינה שאבא שבשמיים אוהב את כולם ללא יוצא דופן.
סיימתי את דברי, המשך ערב נעים לכם
אני מעריך את ההשקפה הליברלית שלך.^

ואני חושב שאת לא שמה לב, אבל בעקיפין כשאת גם קוראת לאנשים שיש להם אמונות אחרות מהיהדות, או אנשים שפשוט לא מאמינים, דברים כמו רשעים וחוטאים.
או לומר דברים כמו שנשמה של יהודי היא קדושה, שבמילים אחרות זה לומר שנשמה של גוי היא טמאה או לא קדושה.
זה בהחלט גם עלול להישמע להם גם כמו זלזול באמונות או בחוסר אמונות שלהם..
אני כרגע מייצגת את הצד הלא מאמין
(בעבר הייתי בן אדם דתי היום לא...לא משנה )

בכל אופן אני אתאיסטית
וזה קרה לי עם מישהוא שהוא בן אדם דתי מאד והוא לומד בישיבה תיכונית
בכל אופן הוא שומר נגיעה והכל
ואני הכי לא האמנתי שזה יקרה לי
זה גם לא ממש מובן לי איך זה קרה אבל זה קרה
אז כן אני מאמינה שזה יכול לקרות
אנונימית
כן
אני אוכל לאהוב בו אדם מאמיו
אישית לא תהיה לי בעיה.
גם ככה קיוויתי לשמור מצוות וחגים, לפחות ברמה בסיסית, אז זה לא יפריע לי. אפילו צלמים, אם הוא ירצה אני עצום איתו, זה לא מה שיפריע לי.
הבעיה תהיה יותר לשמור בשר וחלב כי את זה אני לא ממש מסוגלת.
מילא להפריד במקררים, זה גם יותר נוח אם מחפשים אוכל מסויים. אבל מידי פעם קורה שאני אוכלת בשר ואז משהו חלבי. או שאני לוקחת שאריות רוטב של קציצות ושמה בחביתה עם גבינה או בטוסט...
אז זה יהיה בעייתי.
ולהפריד כלים בכלל יהיה בעייתי.
אז השאלה עד כמה זה ספציפית יהיה לו חשוב.
הבדלי אמונות אף פעם לא הפריעו לי. ואם הוא לא יחבוש כיפה או משהו, כנראה שאפילו אשכח שהוא מאמין מידי פעם (לא מכוונה להעליב, כאילו, זה לא פרט שכל כך מעניין אותי ואני לא עוקבת אחרי זה. אין לי מושג מה מהחברים שלי מאמין ומי לא חוץ ממי שמדבר על זה שהוא לא מאמין בחופשיות ומי שחובש כיפה).
לשאלה, אתאיסט וכיהודי אני חושב שאני יכול להתאהב בכל אחת ששירתה בצבא או עשתה שירות לאומי.
תוכו רצוף אהבה-
אני חושב שלא הבנת משהו קטן בנושא האתאיסטים. אתאיסטים לא *צריכים* שתתפללי אלינו ש"נחזור בתשובה" כי אנחנו לא רוצים לחזור בתשובה ואנחנו מאמינים בעצמנו במקום בישות כלשהי ואם כבר המתפללים אלינו הם החשוכים שלא מבינים את זה.
תוצאה-
אני חושב שאתה אחד האנשים החשוכים והבורים ביותר שקיימים באתר הזה. עם דעות קיצוניות בנוגע לרצח אנשים בעלי אמונה שונה משלך("מה יש להתבייש בחיסול שמי שמכשיל את הרבים מעבודת השם?") ובכלל מסכת שלמה של שאלות שנועדה להכפיש את שמו של כל אחד שהוא בעל דעה שונה משלך. אנשים כמוך צריכים להיקרא בוגדים ולסלקם מהמדינה! אתה חופשי לשים לי מינוס כפי שאתה חושב לנכון כי אני לא חושב שאי פעם אשכח את השאלה המשפילה שלך של "למה המאמינים באתר לא עושים לכופרים ולאפיקורסין באתר מינוסים?".
אם הדעות שלך הם הדעה המודרנית של היהדות אז אני לא רוצה בשום סיכוי לגור בתוך "צפון קוריאה יהודית".
כן . אי אפשר לשלוט על הרגשות..
מתעל מטאל, אם אתם לא רוצים לחזור בתשובה - אז אתם המורדים ובעלי גאוואה (מאמינים בעצמכם, למרות שאתם סה"כ בשר ודם במקום להאמין בה').
למה בדיוק אתה קורא "חושך"? לדדיני תורה שאני מביא כאן והתורה היא נקראת "אור" כמאמר הכתוב "כִּי נֵר מִצְוָה, וְתוֹרָה אוֹר" (משלי ו, כג), אבל אתה מאלה שהופכים את היוצרות ועליך נאמר " הוֹיהָאֹמְרִים לָרַע טוֹב וְלַטּוֹב רָע שָׂמִים חֹשֶׁךְ לְאוֹר וְאוֹר לְחֹשֶׁךְ שָׂמִים מַר לְמָתוֹק וּמָתוֹק לְמָר" (ישעיה ה, כ). איזה "בורות" מצאת אצלי? כמעט כל דבר אני מנמק ע"י תורתנו הקדושה. פעם מצאת אותי מסלף משהו, חס ושלום? אני משפיל את הכופרים, לא בגלל שהם שונים ממני (בדברי רשות, אין שום חיוב לאף אחד להיותר כמו הדעות השלי, אלא כל אדם יש לו זכות לדעה שלו במידה ואותה דעה היא ליגיטימית עפ"י תורתנו הקדושה. בעניין של מציאות ה' ואמיתות תורותנו הקדשוה אין מקום בכלל לדון על זה, כי זה מציאות ולא "דעה", חס ושלום.), אלא בגלל שהם משפילים את כבודו של ה' יתברך, לפיכך הם בעצמם אמורים להיות מושפלים, כדי שאנשים לא ירצו ללכת בדרך שלהם, חס ושלום וגם כדי שלא יתנו "חשיבות" לדעות הכוזבות שלהם, בגלל שהם (הכופרים) יהיו מושפלים בעזרת ה', וכמו שכתוב בספר "אורחות צדיקים" בעניין השפלת אני השקר:"ועוד יש עון חילול השם, שהתשובה ויום-הכיפורים תולין, ומיתה ממרקת, כמו שנאמר: "אם יכופר העון הזה לכם עד תמותון" (ישעיה כב, יד). וכשאדם משתדל לאחוז בידו האמת, ויחזיק ידי אנשי אמת וישא ראשם, וישפיל אנשי השקר ויגיעם עד העפר, הנה אלה דרכי קדוש השם. והנה כשיתעורר אדם במידת האמת, אז יסלח לו עון החילול עם התשובה" (אורחות צדיקים, שער התשובה). וכן כתב רבנו יונה ב"שערי תשובה": "ואין הצלחה לכבוד הצדיקים זולתי אחרי השפלת כבודם, כמו שכתוב (משלי יד יא): "בית רשעים יישמד, ואוהל ישרים יפריח". ונאמר (משלי יא יא): "בברכת ישרים תרום קרת, ובפי רשעים תהרס" (שערי תשובה, חלק ג, סימן קנב).
לגבי "סילוק מהמדינה" ו"הבגידה" יש לך טעות: הקב"ה נתן לנו את הארץ הזאת על מנת שנשמור את חוקיו כמו שכתוב "וַיִּתֵּן לָהֶם אַרְצוֹת גּוֹיִם וַעֲמַל לְאֻמִּים יִירָשׁוּ. בַּעֲבוּר יִשְׁמְרוּ חֻקָּיו וְתוֹרֹתָיו יִנְצֹרוּ הַלְלוּ-יָהּ" (תהלים קה, מד-מה), כך שמי אינו עומד כאן בהסכם (ואינו רוצה אפילו לעמוד) זה אתה ולא אני, אתה בוגד בה' ובתורתו, ולכן לא מגיע לך להיות כאן בארץ שה' נתן לנו אותה על מנת שנשמור את חוקיו.