22 תשובות
אם זה בשוגג ולא נגיעה של חיבה זה בסדר, אל תלחצי תמשיכי לשמור וכל הכבוד
איפה נגע בך? וזה היה עם המרפק אולי זה היה בטעות והוא לא שם לב, ולכן אולי הוא לא יתנצל, בכללי תשמרו על מרחק פשוט
לא. אסור תורה - זה רק נגיעה לשם חיבה, ופה לא הייתה שום כוונה, אז הכל בסדר. אני לא אומר את זה בגלל שאני מקל בשמירת נגיעה, אני ממש לא מקל בזה...
אם זה היה בטעות ולא קרה באשמתך לא נראה לי אבל אם זה קורה עוד פעם או פעמיים וזה נראה שזה לא קורה בשוגג כדי לשאול את הרב מה כדי לעשות...
דחוף לרוץ לרב לשאול אותו
אבל לפני זה לעבור במודיעין של חברת החשמל
אבל לפני זה לעבור במודיעין של חברת החשמל
שואל השאלה:
אז מה לעשות??? אני בלחץ של החיים פה
אז מה לעשות??? אני בלחץ של החיים פה
אנונימית
זה בשוגג, לא צריך לעשות שום שאלת רב.
לא
כל הנקודה בשמירת נגיעה זה לא לגרות את היצר ולבוא לידי עבירה
אם זה היה בשוגג ולא נגרם משום סיבה... כזאת או אחרת
אז אין שום בעיה אל תשכחי ששמירת נגיעה זה החמרה ולא חובה
שאלת רב ממש לא כי אין משהו שהוא יכול לעשות בנוגע לזה מה הוא יגיד לך לשמור נגיעה?
כל הנקודה בשמירת נגיעה זה לא לגרות את היצר ולבוא לידי עבירה
אם זה היה בשוגג ולא נגרם משום סיבה... כזאת או אחרת
אז אין שום בעיה אל תשכחי ששמירת נגיעה זה החמרה ולא חובה
שאלת רב ממש לא כי אין משהו שהוא יכול לעשות בנוגע לזה מה הוא יגיד לך לשמור נגיעה?
מה זאת אומרת ספאם מכל הדתיים
הוא היחיד מכל הדתיים שמבין שזה ספאם. מלך.
אנונימית
סלים שיידי המקורי
שמירת נגיעה זה *חובה*. נגיעה של חיבה ובין חברים זה גם איסור מהתורה לפי הרמב"ם וככל הנראה הפסיקה בימינו.
ואיסור של חכמים זה לא דבר קטן יותר...
שמירת נגיעה זה *חובה*. נגיעה של חיבה ובין חברים זה גם איסור מהתורה לפי הרמב"ם וככל הנראה הפסיקה בימינו.
ואיסור של חכמים זה לא דבר קטן יותר...
לא כתוב בשום מקום בתורה איסור נגיעה ואני סיימתי את התורה בעיון שלושה פעמים אני מדובר באיסור של דרבנן אומנם זה לא כל כך פשוט וזה כן חמור אבל יש כאלה שלא תמיד שומרים דרבנן כמו צומות קלים וכו' בעיקר אצל דתיים
לא צריך כלום, הכל בסדר.
שימי לב קצת יותר בפעם הבאה, אבל אין איסור ממש בנגיעה בטעות בלי שום חיבה
שימי לב קצת יותר בפעם הבאה, אבל אין איסור ממש בנגיעה בטעות בלי שום חיבה
^פשוט לא למדת את זה כמו שצריך. איסור "בל להוסיף" - זה להוסיף איסור כלשהו לרשימת האיסורים של התורה, ולומר שזה אסור מן התורה, כמו איסור עוף בחלב, כמו שכתב הרמב"ם:
"הואיל ויש לבית דין לגזור ולאסור דבר המותר, ויעמוד איסורו לדורות, וכן יש להן להתיר איסורי תורה, לפי שעה - מה הוא זה שהזהירה תורה "לא תוסף עליו, ולא תגרע ממנו" (דברים יג, א)? - שלא להוסיף על דברי תורה ולא לגרוע מהן, ולקבוע הדבר לעולם שהוא מן התורה, בין בתורה שבכתב, בין בתורה שבעל פה.
כיצד? הרי כתוב בתורה "לא תבשל גדי, בחלב אימו" (שמות כג ,יט; שמות לד, כו; דברים יד, כא). ומפי השמועה למדו, שזה הכתוב אסר לבשל ולאכול בשר בחלב - בין בשר בהמה, בין בשר חיה; אבל בשר עוף, מותר בחלב מן התורה.
אם יבוא בית דין ויתיר בשר חיה בחלב, הרי זה גורע; ואם יאסור בשר העוף, ויאמר שהוא בכלל הגדי, והוא אסור מן התורה - הרי זה מוסיף.
אבל אם אמר בשר העוף מותר מן התורה, ואנו נאסור אותו, ונודיע לעם שהוא גזירה: שלא יבוא מן הדבר חורבה, ויאמרו בשר העוף מותר מפני שלא נתפרש בתורה, כך החיה מותרת שהרי לא נתפרשה; ויבוא אחר לומר אף בשר בהמה מותר, חוץ מן העז; ויבוא אחר לומר אף בשר העז מותר בחלב הפרה או הכבשה, שלא נאמר אלא "אימו" (שמות כג, יט; שמות לד, כו; דברים יד, כא) שהיא מינו; ויבוא אחר לומר אף בחלב העז שאינה אימו מותר, שלא נאמר אלא "אימו". לפיכך נאסור כל בשר בחלב, ואפילו בשר עוף. אין זה מוסיף, אלא עושה סייג לתורה. וכן כל כיוצא בזה" (משנה תורה, הלכות ממרים, פרק ב, הלכה ט).
"הואיל ויש לבית דין לגזור ולאסור דבר המותר, ויעמוד איסורו לדורות, וכן יש להן להתיר איסורי תורה, לפי שעה - מה הוא זה שהזהירה תורה "לא תוסף עליו, ולא תגרע ממנו" (דברים יג, א)? - שלא להוסיף על דברי תורה ולא לגרוע מהן, ולקבוע הדבר לעולם שהוא מן התורה, בין בתורה שבכתב, בין בתורה שבעל פה.
כיצד? הרי כתוב בתורה "לא תבשל גדי, בחלב אימו" (שמות כג ,יט; שמות לד, כו; דברים יד, כא). ומפי השמועה למדו, שזה הכתוב אסר לבשל ולאכול בשר בחלב - בין בשר בהמה, בין בשר חיה; אבל בשר עוף, מותר בחלב מן התורה.
אם יבוא בית דין ויתיר בשר חיה בחלב, הרי זה גורע; ואם יאסור בשר העוף, ויאמר שהוא בכלל הגדי, והוא אסור מן התורה - הרי זה מוסיף.
אבל אם אמר בשר העוף מותר מן התורה, ואנו נאסור אותו, ונודיע לעם שהוא גזירה: שלא יבוא מן הדבר חורבה, ויאמרו בשר העוף מותר מפני שלא נתפרש בתורה, כך החיה מותרת שהרי לא נתפרשה; ויבוא אחר לומר אף בשר בהמה מותר, חוץ מן העז; ויבוא אחר לומר אף בשר העז מותר בחלב הפרה או הכבשה, שלא נאמר אלא "אימו" (שמות כג, יט; שמות לד, כו; דברים יד, כא) שהיא מינו; ויבוא אחר לומר אף בחלב העז שאינה אימו מותר, שלא נאמר אלא "אימו". לפיכך נאסור כל בשר בחלב, ואפילו בשר עוף. אין זה מוסיף, אלא עושה סייג לתורה. וכן כל כיוצא בזה" (משנה תורה, הלכות ממרים, פרק ב, הלכה ט).
נשבעת אנשים כמוך צריכים ect דחוף אבל
אנונימית
קודם כל, זה מה שצוה הקב"ה (תכף אביא מדרש שאורמ את זה).
דבר שני, חובה מן התורה לשמור דרבנן (דברים יז, ח-יא).
"וכל העובר על דברי חכמים חייב מיתה" (ברכות ד ע"ב).
"וכל העובר על דברי סופרים - חייב מיתה" (עירובין כא ע"ב).
צריך לדעת שלא כל דין דאורייתא כתבו בתורה בצורה מפורשת.
אז אם יש אנשים שלא שומרים דרבנן - זה לא אורמ שזה בסדר, והם אל דתיים אמיתיים.
ואביא לפה מדרש ששם הקב"ה בעצמו אוסר לאיש לדעת במישהי שאינה אשתו:
"הנזיר נודר שלא לשתות יין. אמר לו הקדוש ברוך הוא: "נדרת שלא לשתות יין כדי להרחיק עצמך מן העבירה - אל תאמר "הריני אוכל ענבים ואין לי עון". אמר לו הקדוש ברוך הוא: "הואיל ונדרת מן היין - הריני מלמדך שלא תחטא לפני". אמר למשה "למד לישראל הלכות נזירות", שנאמר (במדבר ו, ב-ד) "איש כי יפליא לנדור וגו' מיין ושכר יזיר מכל אשר יעשה מגפן היין". וכיון שיעשה כך, הרי הוא כמלאך (שם, ח) "כל ימי נזרו קדש הוא לה'", כמה דאת אמר (דניאל ד, י) "ואלו עיר וקדיש".
וכן האשה נקראת גפן, שנאמר (תהלים קכח, ג) "אשתך כגפן פוריה". אמר הקדוש ברוך הוא: "אל תאמר הואיל ואסור לי להשתמש באשה הריני תופשה ואין לי עון", או ש"אני מגפפה ואין לי עון", "אני נושקה ואין לי עון"; אמר הקדוש ברוך הוא: "כשם שאם נדר נזיר שלא לשתות יין אסור לאכול ענבים לחים ויבשים ומשרת ענבים וכל היוצא מגפן היין, אף אשה שאינה שלך אסור ליגע בה כל עיקר, שכן שלמה אומר (משלי ו, כז-כט) "היחתה איש אש בחיקו ובגדיו לא תשרפנה... כן הבא אל אשת רעהו לא ינקה כל הנוגע בה", לכך סמך הקדוש ברוך הוא פרשת נזיר לפרשת סוטה, שהן דומות זו לזו, וכל מי שנוגע באשה שאינה שלו מביא מיתה על עצמו, שנאמר (שם ז, כו) "כי רבים חללים הפילה", וכתיב (שם ה, ה) "רגליה יורדות מות שאול צעדיה יתמוכו" (שמות רבה טז, ב).
דבר שני, חובה מן התורה לשמור דרבנן (דברים יז, ח-יא).
"וכל העובר על דברי חכמים חייב מיתה" (ברכות ד ע"ב).
"וכל העובר על דברי סופרים - חייב מיתה" (עירובין כא ע"ב).
צריך לדעת שלא כל דין דאורייתא כתבו בתורה בצורה מפורשת.
אז אם יש אנשים שלא שומרים דרבנן - זה לא אורמ שזה בסדר, והם אל דתיים אמיתיים.
ואביא לפה מדרש ששם הקב"ה בעצמו אוסר לאיש לדעת במישהי שאינה אשתו:
"הנזיר נודר שלא לשתות יין. אמר לו הקדוש ברוך הוא: "נדרת שלא לשתות יין כדי להרחיק עצמך מן העבירה - אל תאמר "הריני אוכל ענבים ואין לי עון". אמר לו הקדוש ברוך הוא: "הואיל ונדרת מן היין - הריני מלמדך שלא תחטא לפני". אמר למשה "למד לישראל הלכות נזירות", שנאמר (במדבר ו, ב-ד) "איש כי יפליא לנדור וגו' מיין ושכר יזיר מכל אשר יעשה מגפן היין". וכיון שיעשה כך, הרי הוא כמלאך (שם, ח) "כל ימי נזרו קדש הוא לה'", כמה דאת אמר (דניאל ד, י) "ואלו עיר וקדיש".
וכן האשה נקראת גפן, שנאמר (תהלים קכח, ג) "אשתך כגפן פוריה". אמר הקדוש ברוך הוא: "אל תאמר הואיל ואסור לי להשתמש באשה הריני תופשה ואין לי עון", או ש"אני מגפפה ואין לי עון", "אני נושקה ואין לי עון"; אמר הקדוש ברוך הוא: "כשם שאם נדר נזיר שלא לשתות יין אסור לאכול ענבים לחים ויבשים ומשרת ענבים וכל היוצא מגפן היין, אף אשה שאינה שלך אסור ליגע בה כל עיקר, שכן שלמה אומר (משלי ו, כז-כט) "היחתה איש אש בחיקו ובגדיו לא תשרפנה... כן הבא אל אשת רעהו לא ינקה כל הנוגע בה", לכך סמך הקדוש ברוך הוא פרשת נזיר לפרשת סוטה, שהן דומות זו לזו, וכל מי שנוגע באשה שאינה שלו מביא מיתה על עצמו, שנאמר (שם ז, כו) "כי רבים חללים הפילה", וכתיב (שם ה, ה) "רגליה יורדות מות שאול צעדיה יתמוכו" (שמות רבה טז, ב).
אחשלי להגיד שאתה לא גאון אני לא אגיד ואני באמת מכבד אותך וואלה שאפו על כל מה שהבאת פה אבל עדיין כל מה שהבאת היה דימוי של מה זה בעצם בל תוסיף אבל הגדרת את זה על בשר בחלב אימו ושם זה כבר מהו אחר כי באמת יש שם בעיה כי אם כמו שאמרת אם יבוא אחד וכו ואם יבוא אחר וכו
אבל כל זה רק במקרה הזה אחי שבאמת יש שם בעיה וצריך התערבות של חכמים כדי לפרש לנו מה כוונת הפסוק אבל אי אפשר ללמוד מזה למקרים אחרים בשום צורה כי במקרים אחרים אין את הבעיה של יבוא אחר ויגיד למשל במקרה של שמירת נגיעה
במקרה של שמירת נגיעה זה הכל מאוד ברור ומובן הרי פשוט לא לגעת בבחורה שאתה לא מחותן לה
ושם כבר זה גדר שחכמים הוסיפו
אבל בבשר וחלב זה לא כזה מובן ופשוט ומספיק שאתה לא מבין את הפסוק מהתורה שבכתב ואתה יכול לשגות וזה יכול להביא לדבר עבירה ובשביל זה צריך התערבות של חכמים
אבל כל זה רק במקרה הזה אחי שבאמת יש שם בעיה וצריך התערבות של חכמים כדי לפרש לנו מה כוונת הפסוק אבל אי אפשר ללמוד מזה למקרים אחרים בשום צורה כי במקרים אחרים אין את הבעיה של יבוא אחר ויגיד למשל במקרה של שמירת נגיעה
במקרה של שמירת נגיעה זה הכל מאוד ברור ומובן הרי פשוט לא לגעת בבחורה שאתה לא מחותן לה
ושם כבר זה גדר שחכמים הוסיפו
אבל בבשר וחלב זה לא כזה מובן ופשוט ומספיק שאתה לא מבין את הפסוק מהתורה שבכתב ואתה יכול לשגות וזה יכול להביא לדבר עבירה ובשביל זה צריך התערבות של חכמים
לגבי זה שאני צריך ללמוד אחי לא רק תורה אז לא תאמת שאני לא לומד חמישה חומשי תורה הרבה זמן וגמרא יותר למדתי וגם כשאני לומד חמישה חומשי תורה תאמין לי שאני בודק כל מילה כל פסיק וכל טעות הכי קטנה בודק בעיון גדול
אז בעיית בלבול אין וגמרא אני גם לומד רק שלפעמים דברים ממש הזויים מצידי קורים שם בגמרא פחות מתחבר ויש דברים שכן אני לא חושב שחובה לשמור ושזה רק גדר כדי שלא אעשה משהו או שזה החמרה מהדור האחרון
אז בעיית בלבול אין וגמרא אני גם לומד רק שלפעמים דברים ממש הזויים מצידי קורים שם בגמרא פחות מתחבר ויש דברים שכן אני לא חושב שחובה לשמור ושזה רק גדר כדי שלא אעשה משהו או שזה החמרה מהדור האחרון
אתן לך דוגמא:
יש בפסח איסור לאכול חמץ ואני מבין והכל טוב ויפה
פעם היה גם קטניות שהיה אסור לאכול אותם מבלבול ואני אסביר
פעם היה למשל השקיות אורז הן היו באותו צורה וצבע כמו השקיות קמח אם אני לא טועה או משהו אחר אל תתפוס אותי על דקויות
אז אסרו את הקטניות גם כן בפסח לא בגלל שהן חמץ אלא בכדי שלא יתבלבלו אנשים ויצרו בעצם חמת בפסח במקום אורז
אז עד כאן הכל ברור לי ואחלה
אבל עכשיו בדור שלנו אין דברים כאלה ואין בלבולים כאלה
כרגע רק משמרים את מה שהיה פעם
וגם מסיבה שלא ברורה לי עד היום זה גם תלוי אם אתה אשכנזי או ספרדי ומה מותר לך
אז אתה מבין אחי? יש דברים שאני פשוט הולך לפי השכל הישר (מקווה שישר) שלי ואני לא הולך למשל לפי האשכנזים או לפי הספרדים כי אני כזה
אני פשוט אבדוק את זה או משהו עד שיגיע להחלטה שבאמת מספקת אותי כי סתם ללכת לפי כתוב זה לא בא ממני ומצווה לא שווה כלום אם היא לא באה מהלב
כמו שראינו במקרה של כיבוד הורים שאם אתה עושה כיבוד הורים ולא עושה את זה לשם כיבוד הורים אז אתה לא מקבל את המצווה של כיבוד הורים אם אתה עושה מצוות כיבוד הורים אבל לא בשביל לעשות את המעשה אלא בשביל המצווה של כיבוד הורים ובאמת לכבד אותם רק אז תקבל אריכות ימים ואת המצווה כולה וכו'
לסיום אחי שלא תבין לא נכון אחי אני מעריך אותך מאוד ואני חושב שאתה תלמיד חכם אפילו עם כל המקורות שלך ושאפילו ויכוח קטן בסטיפס אתה לוקח ברצינות רבה זה מראה על הרבה ידע וכבוד אחי פשוט אני לא חושב שאני צריך ללכת לפי מה שכולם עושים או לפיצה שכולם קבעו אלא ללכת לפי מה שאני מרגיש יודע לנכון חוץ מדאורייתא וחוקים שכמובן אין להם סיבה הגיונית
יש בפסח איסור לאכול חמץ ואני מבין והכל טוב ויפה
פעם היה גם קטניות שהיה אסור לאכול אותם מבלבול ואני אסביר
פעם היה למשל השקיות אורז הן היו באותו צורה וצבע כמו השקיות קמח אם אני לא טועה או משהו אחר אל תתפוס אותי על דקויות
אז אסרו את הקטניות גם כן בפסח לא בגלל שהן חמץ אלא בכדי שלא יתבלבלו אנשים ויצרו בעצם חמת בפסח במקום אורז
אז עד כאן הכל ברור לי ואחלה
אבל עכשיו בדור שלנו אין דברים כאלה ואין בלבולים כאלה
כרגע רק משמרים את מה שהיה פעם
וגם מסיבה שלא ברורה לי עד היום זה גם תלוי אם אתה אשכנזי או ספרדי ומה מותר לך
אז אתה מבין אחי? יש דברים שאני פשוט הולך לפי השכל הישר (מקווה שישר) שלי ואני לא הולך למשל לפי האשכנזים או לפי הספרדים כי אני כזה
אני פשוט אבדוק את זה או משהו עד שיגיע להחלטה שבאמת מספקת אותי כי סתם ללכת לפי כתוב זה לא בא ממני ומצווה לא שווה כלום אם היא לא באה מהלב
כמו שראינו במקרה של כיבוד הורים שאם אתה עושה כיבוד הורים ולא עושה את זה לשם כיבוד הורים אז אתה לא מקבל את המצווה של כיבוד הורים אם אתה עושה מצוות כיבוד הורים אבל לא בשביל לעשות את המעשה אלא בשביל המצווה של כיבוד הורים ובאמת לכבד אותם רק אז תקבל אריכות ימים ואת המצווה כולה וכו'
לסיום אחי שלא תבין לא נכון אחי אני מעריך אותך מאוד ואני חושב שאתה תלמיד חכם אפילו עם כל המקורות שלך ושאפילו ויכוח קטן בסטיפס אתה לוקח ברצינות רבה זה מראה על הרבה ידע וכבוד אחי פשוט אני לא חושב שאני צריך ללכת לפי מה שכולם עושים או לפיצה שכולם קבעו אלא ללכת לפי מה שאני מרגיש יודע לנכון חוץ מדאורייתא וחוקים שכמובן אין להם סיבה הגיונית
תאמת אין לי ממש כוח לעבור על מה ששלחת עשיתי את זה מספיק בחיים שלי אני רק אגיד על המקור הראשון שמדובר שם על בית דין עכשיו תקרא שוב את הפסוקים ותראה שהכל מסתדר הרבה יותר טוב לפי מה שאני אמרתי ותקרא גם פסוקים לפני קצת ואחרי תראה שאכן מדובר בבית דין ומדובר על לא לסור מדבר השופטים וחכמים לא מדובר בענייני הלכות
אבל מצד שני יש איסור "בל תוסיף" ו"בל תסיר" משהו פה טיפה לא מסתדר לי לא יודע כנראה זה כי אני מפגר או משהו...
אבל מצד שני יש איסור "בל תוסיף" ו"בל תסיר" משהו פה טיפה לא מסתדר לי לא יודע כנראה זה כי אני מפגר או משהו...
חח חח אני
סלים שיידי המקורי
אתה צריך לחזור ללמוד, תנ"ך בלי תורה שבע"פ זה לעוות את מה שכתוב.
למה? כי אם תקרא את התורה גם 1000 פעמים לא תמצא דברים מאוד פשוטים כמו מה זה חתונה, תפילין, ניקוד (חלב פרה וחלב שומן לדוג'), מילים מוזרות או מיותרות בכמות אדירה, סיפורים חסרי תועלת, איסורים מעורפלים (שבת לדוג') ועוד...
נגיד בדקת על מה איסור "בל תוסיף" מדבר? אולי אסור להוסיף עוד חומשים? או שאסור להוסיף שום דבר ואז כל מה שאסור בשבת זה להדליק אש ולעשות "מלאכה" ללא שום משמעות.
וחוץ מכל זה, היהדות הולכת לפי חוקי היהדות ולא מה שאתה ממציא. לכן, יש חובה לקיים מצוות דרבנן, כולל *הכל*.
דתיים שלא שומרים על הלכות דרבנן זה בגלל חוסר ידע, חוסר בלימוד או כפירה במסורת - ומתוכה ביהדות.
כן, המסורת היא עמוד בסיסי ביהדות (הרבה יותר מהתורה שבכתב ד"א).
יש שלא שומרים צומות ספציפיים בגלל איזה מנהג או הסבר זמני, אבל הם לחלוטין חובה.
דרך אגב, איסור עוף עם חלב זה דרבנן. גם מוקצה זה דרבנן. ועוד הרבה דברים שלכל יהודי בסיסיים מאוד.
אתה צריך לחזור ללמוד, תנ"ך בלי תורה שבע"פ זה לעוות את מה שכתוב.
למה? כי אם תקרא את התורה גם 1000 פעמים לא תמצא דברים מאוד פשוטים כמו מה זה חתונה, תפילין, ניקוד (חלב פרה וחלב שומן לדוג'), מילים מוזרות או מיותרות בכמות אדירה, סיפורים חסרי תועלת, איסורים מעורפלים (שבת לדוג') ועוד...
נגיד בדקת על מה איסור "בל תוסיף" מדבר? אולי אסור להוסיף עוד חומשים? או שאסור להוסיף שום דבר ואז כל מה שאסור בשבת זה להדליק אש ולעשות "מלאכה" ללא שום משמעות.
וחוץ מכל זה, היהדות הולכת לפי חוקי היהדות ולא מה שאתה ממציא. לכן, יש חובה לקיים מצוות דרבנן, כולל *הכל*.
דתיים שלא שומרים על הלכות דרבנן זה בגלל חוסר ידע, חוסר בלימוד או כפירה במסורת - ומתוכה ביהדות.
כן, המסורת היא עמוד בסיסי ביהדות (הרבה יותר מהתורה שבכתב ד"א).
יש שלא שומרים צומות ספציפיים בגלל איזה מנהג או הסבר זמני, אבל הם לחלוטין חובה.
דרך אגב, איסור עוף עם חלב זה דרבנן. גם מוקצה זה דרבנן. ועוד הרבה דברים שלכל יהודי בסיסיים מאוד.