6 תשובות
שואל השאלה:
כל בן אדם שנלחם למען העקרונות שלו במדינה הוא דמוקרטי
כל בן אדם שנלחם למען העקרונות שלו במדינה הוא דמוקרטי
אני מניחה שאתה מתייחס לרפורמה המשפטית
אני לא תומכת בה כי היא נותת יותר מידי כוח לשלטון ובמידה ויש יותר מידי כוח לשלטון המדינה כבר לא דמוקרטית
אני מסכימה שצריך לעשות רפורמה אבל לא בדרך הזאת.
אני לא תומכת בה כי היא נותת יותר מידי כוח לשלטון ובמידה ויש יותר מידי כוח לשלטון המדינה כבר לא דמוקרטית
אני מסכימה שצריך לעשות רפורמה אבל לא בדרך הזאת.
שואל השאלה:
אני מתייחסת אל כל שינוי במהלך ההיסטוריה המזערית שלנו
אני מתייחסת אל כל שינוי במהלך ההיסטוריה המזערית שלנו
^
1. זה נורמלי להלחץ מהשינויים
2. במדינה דמוקרטית יש זכות להביע את הלחץ הזה
3. לגבי הרפורמה הגיוני שאנשים לא בעדה
1. זה נורמלי להלחץ מהשינויים
2. במדינה דמוקרטית יש זכות להביע את הלחץ הזה
3. לגבי הרפורמה הגיוני שאנשים לא בעדה
כל הבעיות האלו הן בעיות ותופעות לוואי באמת מכיוון שלא נרק שאנחנו מדינה צעירה אלא מעבר, המייסדים שלנו רצו לפה ברדיפה אחר מקלט והניחו הנחות שזה כל מה שהעם היהודי צריך, זה והקמת צבא כמובן,
כל הבעיות הן השלכות של זריקת היסודות האלה כלפי הסתמכות על הדורות הבאים
כל הבעיות הן השלכות של זריקת היסודות האלה כלפי הסתמכות על הדורות הבאים
יש 3 סיבות.
הראשונה היא שהאוכלוסייה בישראל היא שמרנית, זה לא מפתיע אף אחד, זה בא מהדת.
השנייה היא שישראל לא לא מדינה צעירה במיוחד, כאילו, כן, היא לא מאוד וותיקה, אבל רוב מדינות העולם הן פחות או יותר בגיל שלנו, מבין 4 גלי העצמאות הגדולים של 1000 השנים האחרונות (תקופות מהירות שבסופן הרבה מאוד מדינות קיבלו עצמאות) 3 נמצאים במאה ה20, ובשני מבין השלושה האלו ישראל קיבלה עצמאות. אתה לא רואה מדינות כמו גרמניה או איטליה רבות על נושאים כאלו נכון? מה עם סין? או רוסיה, מה עם ניו זלנד? והודו? למה להן אין את כל הבעיות האלו? הודו מבוגרת בישראל בשנה, ולה אין ריבים על החוקה יותר, אין ריבים על עקרונות יסוד ושיטות ממשל. אז כנראה שיש משהו שונה בישראל לעומת רוב המדינות האלו, ושהדבר הזה הוא לא רק הגיל שלה.
השלישית היא שברוב העולם האוכלוסייה היא אוכלוסייה עם תרבות של רוב.
אני אסביר את זה ככה.
היהדות היא הלאום המרכזי של מדינת ישראל.
זו הפעם הראשונה זה אלפי שנים שיש ליהודים רוב באיזור מסויים.
את כל ההתפתחות הלאומית והתרבותית שלנו עברנו בגולה.
אנחנו לא יודעים מה זה להיות הרוב, אין לנו מנטליות של רוב.
אנחנו לא יודעים איך לנהל מדינה, איך לתכנן רחובות, לארגן צבאות, לנהל שיטות ממשל וכ''ו.
שאר הלאומים כן מחזיקים בזה, הלאום הגרמני אמנם לא היה במדינה עצמאית במשך אלפי שנים, אבל הוא כן היה הרוב במדינה שלו, ניהל אותה. הם למדו להילחם, לשלוט, להעביר חוקים, לנהל ויכוחים. את כל הדברים שהיהודים לא מכירים ולא פיתחו את התרבות שלהם סביב זה.
ולכן היהודים הכי פחדו משינויים בגולה, כי שינוי כמעט תמיד אמר הרעה בתנאים שלהם.
והמנטליות הזו נשארה לנו כאן.
שינוי הוא תמיד יהיה הרעה פוטנציאלית בתנאים שלנו.
ולכן אנחנו נגדו.
הראשונה היא שהאוכלוסייה בישראל היא שמרנית, זה לא מפתיע אף אחד, זה בא מהדת.
השנייה היא שישראל לא לא מדינה צעירה במיוחד, כאילו, כן, היא לא מאוד וותיקה, אבל רוב מדינות העולם הן פחות או יותר בגיל שלנו, מבין 4 גלי העצמאות הגדולים של 1000 השנים האחרונות (תקופות מהירות שבסופן הרבה מאוד מדינות קיבלו עצמאות) 3 נמצאים במאה ה20, ובשני מבין השלושה האלו ישראל קיבלה עצמאות. אתה לא רואה מדינות כמו גרמניה או איטליה רבות על נושאים כאלו נכון? מה עם סין? או רוסיה, מה עם ניו זלנד? והודו? למה להן אין את כל הבעיות האלו? הודו מבוגרת בישראל בשנה, ולה אין ריבים על החוקה יותר, אין ריבים על עקרונות יסוד ושיטות ממשל. אז כנראה שיש משהו שונה בישראל לעומת רוב המדינות האלו, ושהדבר הזה הוא לא רק הגיל שלה.
השלישית היא שברוב העולם האוכלוסייה היא אוכלוסייה עם תרבות של רוב.
אני אסביר את זה ככה.
היהדות היא הלאום המרכזי של מדינת ישראל.
זו הפעם הראשונה זה אלפי שנים שיש ליהודים רוב באיזור מסויים.
את כל ההתפתחות הלאומית והתרבותית שלנו עברנו בגולה.
אנחנו לא יודעים מה זה להיות הרוב, אין לנו מנטליות של רוב.
אנחנו לא יודעים איך לנהל מדינה, איך לתכנן רחובות, לארגן צבאות, לנהל שיטות ממשל וכ''ו.
שאר הלאומים כן מחזיקים בזה, הלאום הגרמני אמנם לא היה במדינה עצמאית במשך אלפי שנים, אבל הוא כן היה הרוב במדינה שלו, ניהל אותה. הם למדו להילחם, לשלוט, להעביר חוקים, לנהל ויכוחים. את כל הדברים שהיהודים לא מכירים ולא פיתחו את התרבות שלהם סביב זה.
ולכן היהודים הכי פחדו משינויים בגולה, כי שינוי כמעט תמיד אמר הרעה בתנאים שלהם.
והמנטליות הזו נשארה לנו כאן.
שינוי הוא תמיד יהיה הרעה פוטנציאלית בתנאים שלנו.
ולכן אנחנו נגדו.
באותו הנושא: