9 תשובות
כי זו מילת גנאי, אין שום רוע בלא להאמין במשהו מהסיבה הפשוטה שזו אמונה, והיא סובייקטיבית לכל פרט.
שואל השאלה:
בררו שזאצ צילה גנאי ויש אנשים שראויים לאותו גמאי (כמו אלה שכורפין במי במי שברא אותם והולכים נגדו).
בכל אופן, אם ברור לך שזאת מילה גנאי - למה שהיה תהיה ליגיטימית להיאצר על אלוקים? למה שזה יחשב כאן כ"הבעת דעה ליגיטימית? זה בסדר לגנות את אלוקים, חס ושלום?
עוד משהו: זה "נורמלי" שכבודו של אלוקים הייה פחות חשוב מכבודים של אנשים הכי פחותים שיש?
בררו שזאצ צילה גנאי ויש אנשים שראויים לאותו גמאי (כמו אלה שכורפין במי במי שברא אותם והולכים נגדו).
בכל אופן, אם ברור לך שזאת מילה גנאי - למה שהיה תהיה ליגיטימית להיאצר על אלוקים? למה שזה יחשב כאן כ"הבעת דעה ליגיטימית? זה בסדר לגנות את אלוקים, חס ושלום?
עוד משהו: זה "נורמלי" שכבודו של אלוקים הייה פחות חשוב מכבודים של אנשים הכי פחותים שיש?
זה גם לא בסדר לגנות את אלוהים, צריך לכבד את המאמינים שמכבדים אותו.
אבל אין זכות לקרוא לאתאיסטים רשעים רק על סמך זה שהם לא מאמינים באלוהים.
אבל אין זכות לקרוא לאתאיסטים רשעים רק על סמך זה שהם לא מאמינים באלוהים.
שואל השאלה:
r/woooosh, לפחות אתה מסכים ששי פה ליקוי שנותנים במה לגנות את אלוקים (לא עלינו!).
בנוגע לאתאסטים - הם, בהחלט, ראויים לזה וזה מצוה לבזותם לגנותם (הלכות לשון הרע, כלל ח, סעיף ה), אבל קשה להאמין שאתר חילוני שיש פה כל כך הרבה אתאיסטים יסכים לזה (לפחות שלא ימחקו את זה כציטוטים על מנת שכן יהיה ניתן להציג את דעת תורה כמו שצריך, כי להטיך מנצרוה על דברי תרוה - זה כפייה חילונית).
בכל אופן, מקום שמצייג את עצמו שמי שאינו מפלה את אף אחד לרעה - אינו אמור לתת היתר של מילה כלפי אלוקים בועד שלא נותנים לכתבו אותה על אתאיסטים. אם זה קורה - זה בהחלט מראה על אפלליה (אני כבר לא מדבר על דך שזה בזוי כבדו ה' יהי פחות חשוב מכבודו של אדם כלשהו, כי כבודו אמרו להיות למעלה מכבודו של האדם החשוב ביותר, כל שן שיותר מכבודם של האנשים הכורפים במי שברא אותם).
r/woooosh, לפחות אתה מסכים ששי פה ליקוי שנותנים במה לגנות את אלוקים (לא עלינו!).
בנוגע לאתאסטים - הם, בהחלט, ראויים לזה וזה מצוה לבזותם לגנותם (הלכות לשון הרע, כלל ח, סעיף ה), אבל קשה להאמין שאתר חילוני שיש פה כל כך הרבה אתאיסטים יסכים לזה (לפחות שלא ימחקו את זה כציטוטים על מנת שכן יהיה ניתן להציג את דעת תורה כמו שצריך, כי להטיך מנצרוה על דברי תרוה - זה כפייה חילונית).
בכל אופן, מקום שמצייג את עצמו שמי שאינו מפלה את אף אחד לרעה - אינו אמור לתת היתר של מילה כלפי אלוקים בועד שלא נותנים לכתבו אותה על אתאיסטים. אם זה קורה - זה בהחלט מראה על אפלליה (אני כבר לא מדבר על דך שזה בזוי כבדו ה' יהי פחות חשוב מכבודו של אדם כלשהו, כי כבודו אמרו להיות למעלה מכבודו של האדם החשוב ביותר, כל שן שיותר מכבודם של האנשים הכורפים במי שברא אותם).
אני לא עומד להתווכח איתך כי עצם העובדה שאתה לא תומך בפלורליזם מעיד שויכוחים איתך לא יביאו לשום מקום.
אסור לך בתפנית האיסור לגנות אתאיסטים על כך שהם לא מאמינים באלוהים, זו אמונה, היא לא חלה על כולם, אתה צריך לכבד את אלה שלא מאמינים כמו שרובם מכבדים אותך. אם אתה לא מוכן לקבל את העובדה שגם אם הם לא מאמינים באלוהים אין זה אומר שאינם בני אדם שראויים לכבוד בסיסי, הויכוח בינינו חסר תועלת מאחר וגם ככה אתה לא מוכן להקשיב לצד השני.
אסור לך בתפנית האיסור לגנות אתאיסטים על כך שהם לא מאמינים באלוהים, זו אמונה, היא לא חלה על כולם, אתה צריך לכבד את אלה שלא מאמינים כמו שרובם מכבדים אותך. אם אתה לא מוכן לקבל את העובדה שגם אם הם לא מאמינים באלוהים אין זה אומר שאינם בני אדם שראויים לכבוד בסיסי, הויכוח בינינו חסר תועלת מאחר וגם ככה אתה לא מוכן להקשיב לצד השני.
חח אין לזה שום סיבה זו צביעות לשמה
ולr/wooosh
בגלל שאני (וגם תוצאה) דתיים מאמינים אז אנחנו מגדירים רשע באותו אופן שתורה מגדירה רשע ולא איך שאתה מגדיר רשע
אז בהגדרה של התורה אתה רשע וכל האתאיסטים רשעים (כיוצא מהפסוק) אם אתה לא מאמין ביהדות זה דבר אחר אבל נניח שהיהדות קיימת אז תסכים איתי שלאלוקים יש זכות לקרוא לך רשע
בגלל שאני (וגם תוצאה) דתיים מאמינים אז אנחנו מגדירים רשע באותו אופן שתורה מגדירה רשע ולא איך שאתה מגדיר רשע
אז בהגדרה של התורה אתה רשע וכל האתאיסטים רשעים (כיוצא מהפסוק) אם אתה לא מאמין ביהדות זה דבר אחר אבל נניח שהיהדות קיימת אז תסכים איתי שלאלוקים יש זכות לקרוא לך רשע
שואל השאלה:
r/woooosh, בטח שמותר לי ואפילו מצוה, כי זה הדין (חפץ חיים, הלכות לשון הרע, כלל ח, סעיף ה) ואין לאף אחד זכות למנוע ממני לעשות את מה שההלכה אומרת. האמונה הזאת, בהחלט, חלה, על כולם, כי כל עם ישראל את קולו של אלוקים בממעד הר סיני. לבד זה, לכל אדם (לאו דווקא יהודי) שאינו בגדר שוטה - אמור להיות ברור שיש בורא לעום, כי לעולם שבנוי בצרוה מתכוננת - יש לו מתכנן ואף אחד לא יכול להצדיק את עצמו בטענה של "לא ידעתי שיש אלוקים" (להרחבת העניין, ממלית על המאמר של הרב אלנן ווסרמם הי"ד בספרו "קובץ מאמרים". העתקי את המאמר לאחת השאלות פה, ראה קישור מצורף)
בכל אופן, זה לא הנידון של השאלה האם מותר לגנות את האתאסטים או לא באופן כללי (ברור שזה מותר ואפילו מצוה), אלא על כך למה אותה מילה תהיה כמילה ליגיטימית באתר שהיא נאמרת על אלוקים ולא תהיה כמילה ליגיטימית שהיא האמרת על אתאיסטים. זה חוסר צדק בולט.
r/woooosh, בטח שמותר לי ואפילו מצוה, כי זה הדין (חפץ חיים, הלכות לשון הרע, כלל ח, סעיף ה) ואין לאף אחד זכות למנוע ממני לעשות את מה שההלכה אומרת. האמונה הזאת, בהחלט, חלה, על כולם, כי כל עם ישראל את קולו של אלוקים בממעד הר סיני. לבד זה, לכל אדם (לאו דווקא יהודי) שאינו בגדר שוטה - אמור להיות ברור שיש בורא לעום, כי לעולם שבנוי בצרוה מתכוננת - יש לו מתכנן ואף אחד לא יכול להצדיק את עצמו בטענה של "לא ידעתי שיש אלוקים" (להרחבת העניין, ממלית על המאמר של הרב אלנן ווסרמם הי"ד בספרו "קובץ מאמרים". העתקי את המאמר לאחת השאלות פה, ראה קישור מצורף)
בכל אופן, זה לא הנידון של השאלה האם מותר לגנות את האתאסטים או לא באופן כללי (ברור שזה מותר ואפילו מצוה), אלא על כך למה אותה מילה תהיה כמילה ליגיטימית באתר שהיא נאמרת על אלוקים ולא תהיה כמילה ליגיטימית שהיא האמרת על אתאיסטים. זה חוסר צדק בולט.
ועוד יותר מזה האנשים שקוראים לה' רשע הם כבר איבדו כל הגיון ועל זה נאמר "משנאיך ה' אשנא"
באותו הנושא: