74 תשובות
אף אחת מהאופציות לא נשמעת לי הדרך הנכונה
אף אחד מהם
היהדות מאמינה שכל אחד יש את הדרגה שלו בתורה, הדרגה של החרדיים גדולה יותר אבל הדתיים לא פחות,
אני חושב שהדרך הנוכונה כדי להישאר יהודי היא להיות חרדי אבל בשביל להביא את הגאולה להיות דתי לאומי
אף אחד.
אין כזה דבר ''דרך נכונה''.
כל דרך מסויימת מתאימה לסוג מסויים של אנשים, ובכל דרך יש יתרונות וחסרונות.
כל דרך מסויימת מתאימה לסוג מסויים של אנשים, ובכל דרך יש יתרונות וחסרונות.
כחרדית אני באמת חושבת שהדרך חיים שאני חיה בה פשוט טובה יותר. אין לי איך להסביר אבל ההקפדה במצוות וכל הדברים כמו צניעות וזה זה פשוט נכון , אמיתי ויותר טוב לי.
לי באופן אישי.
לי באופן אישי.
אנונימית
אתאיזם
שניהם לדעתי.
יש הרבה מאוד דברים בעולם החרדי שאני מתחברת אליהם, באמת הרבה מאוד, יש דברים כל כך יפים ומקסימים.
אבל יש גם כל מיני דברים שלפעמים גורמים לי לסלוד מהחברה החרדית.
את החברה הדתית לאומית אני מכירה הרבה יותר טוב (כרגע אני מסורתית ממשפחה דתלשית ומשפחה מורחבת דתיה וגם חרדית קצת)
ובעולם הדתי יש הרבה יותר פתיחות.
והקטע שהכי קשה לי אצל החרדים שרובם לא ציונים, לפחות לא כמו הדתיים הלאומיים
ואני כן ציונית גדלתי ככה, ואני יודעת שרוב החרדים לא שונאים את המדינה אבל הציונות זה לא משהו דומיננטי שם או שבכלל ולא קיים ולא מייחסים לזה יותר מדי חשיבות.
ובגלל זה הרבה פעמים קשה לי להכריע
אני אוהבת את שני הדרכים
אני מאמינה שלכל אחד דרך אחרת שמתאימה לו
יש הרבה מאוד דברים בעולם החרדי שאני מתחברת אליהם, באמת הרבה מאוד, יש דברים כל כך יפים ומקסימים.
אבל יש גם כל מיני דברים שלפעמים גורמים לי לסלוד מהחברה החרדית.
את החברה הדתית לאומית אני מכירה הרבה יותר טוב (כרגע אני מסורתית ממשפחה דתלשית ומשפחה מורחבת דתיה וגם חרדית קצת)
ובעולם הדתי יש הרבה יותר פתיחות.
והקטע שהכי קשה לי אצל החרדים שרובם לא ציונים, לפחות לא כמו הדתיים הלאומיים
ואני כן ציונית גדלתי ככה, ואני יודעת שרוב החרדים לא שונאים את המדינה אבל הציונות זה לא משהו דומיננטי שם או שבכלל ולא קיים ולא מייחסים לזה יותר מדי חשיבות.
ובגלל זה הרבה פעמים קשה לי להכריע
אני אוהבת את שני הדרכים
אני מאמינה שלכל אחד דרך אחרת שמתאימה לו
אנונימית
מה שאתה מאמין :)
שניהם הדרך הנכונה, פשוט חרדים עושים מעבר למה שצריך ורוצים להדר, לעומת דתיים שעושים רק את מה שצריך
ממש לא נכון, זאת הכללה גסה^
לא חסרים דתיים שמחמירים ומקפידים על קלה כבחמורה ולא חסר לצערנו חרדים שמחפפים.
לא חסרים דתיים שמחמירים ומקפידים על קלה כבחמורה ולא חסר לצערנו חרדים שמחפפים.
*כעיקרון*, דתי הוא אחד שמבצע את ההלכה כמו שצריך, וחרדי- זה אחד שעושה מעבר למה שצריך.
לא?
*אני מדברת כאן על חרדים ודתיים אמיתיים, לא על כאלה ש"מחפפים".
לא?
*אני מדברת כאן על חרדים ודתיים אמיתיים, לא על כאלה ש"מחפפים".
כן ככה זה רוב החרדים שהם מהדרים את המצוות
כמו גידול פאות למשל
כמו גידול פאות למשל
אנונימית
לא מחייב, ההבדל המהותי בין החרדים לדתיים זה במידת הפתיחות שלהם כלפי החברה, לא ברמת הדקדוק של המצוות.
שתי הדרכים נכונות, אבל אני מאמין בדרך החרדית.
ובגדול מה שענתה אנונימית;) - זה נכון.
ובגדול מה שענתה אנונימית;) - זה נכון.
אנונימי
הדרך הנכונה זה לעבוד את השם ביראה ולקיים את מצוותיו.
אין ממש דרך לקבוע.
הגישות השונות תלויות מאוד במחלוקות השקפתיות הרבה יותר יסודיות - ניקח למשל את היחס לעבודה.
התנועה החסידית מאוד אוהבת עבודה, כי היא מאמינה שבכל דבר גשמי יש ניצוץ רוחני שאנחנו צריכים להעלות בעזרת עבודת השם. דוגמה מצוינת לכך היא מה שאמר השפת אמת, שאחת הסיבות לכך שצריך לעבוד כל־כך קשה בשביל אוכל, זה כדי שכשהאדם ישתמש בכוח האכילה ללמוד תורה ולהתפלל, הוא יעלה את הניצוץ של כל הכוחות שהוא השקיע בעבודה, של כל הדברים הנלווים. רעיון דומה אפשר למצוא אצלו בנוגע ל"עבודת ימי המעשה" לעומת "עבודת השבת", ש"עבודת ימי המעשה" היא "הורדת" האמונה לתוך חיי החול (הגלות) כדי לברר ניצוצות. גם אצל הבעש"ט אפשר למצוא בלי סוף דברים בסגנון.
מאידך עינינו הרואות שהחסידים דווקא מקפידים בעניינים מסוימים הרבה יותר מהליטאים, וגם זה נובע מהשקפות שונות בתורת החסידות, שבולטות מאוד בספר יסוד העבודה ובשערי העבודה.
לעומת זאת, המתנגדים אוחזים שהגם שיש ניצוצות רוחניים בכל־דבר, זה לא נוגע אלינו. מבחינתנו שום דבר לא קדוש מלבד התורה. הסיבה היחידה שאנשים עובדים היא בגלל הקללה של אדם הראשון; מי שלומד תורה ודבק בה' מספיק, לא חייב להיות מושפע ממנה. לכן, אין שום ערך להיות מעורב בחיי החול, מה שמוביל כמובן להתבדלות ורוב ככל ההשקפות המרכזיות של העולם החרדי הליטאי.
כך או כך - אני אמנם לא מגדיר את עצמי "חרדי", אבל בגדול זו שיטה מצוינת. ההחמרה ההלכתית לא תמיד נדרשת, אבל במקרים רבים כן, בכל הנוגע לצניעות, שבת, לימוד תורה.
בחברה החרדית עצמה ברור שיש בעיות, אפשר לדבר על זה מהיום ועד מחר, חלק נבעו ישירות מההשקפות היסודיות וחלק נבעו דרך עילה ועלול. בסופו־של־דבר בהחלט יש בעיות.
לדעתי יש גם בעיה לחיות בבועה, לא מצד זה שחייבים להיחשף ל"השפעות רעות", פשוט אי־אפשר לקבל פרספקטיבה אמיתית על החיים מבלי לראות *הרבה*, וכשמתבודדים, מאוד קל לפתח סטיגמות, ליצור מנטליות של אנחנו־הם, כו' כו'.
אפשר להוציא בזה תואר, לא כזה מעניין לדעתי. אני פשוט מנסה לעבוד את השם כמו שאני, אולי זה לא משהו, אבל אין לי הרבה מה לעשות בנדון.
הגישות השונות תלויות מאוד במחלוקות השקפתיות הרבה יותר יסודיות - ניקח למשל את היחס לעבודה.
התנועה החסידית מאוד אוהבת עבודה, כי היא מאמינה שבכל דבר גשמי יש ניצוץ רוחני שאנחנו צריכים להעלות בעזרת עבודת השם. דוגמה מצוינת לכך היא מה שאמר השפת אמת, שאחת הסיבות לכך שצריך לעבוד כל־כך קשה בשביל אוכל, זה כדי שכשהאדם ישתמש בכוח האכילה ללמוד תורה ולהתפלל, הוא יעלה את הניצוץ של כל הכוחות שהוא השקיע בעבודה, של כל הדברים הנלווים. רעיון דומה אפשר למצוא אצלו בנוגע ל"עבודת ימי המעשה" לעומת "עבודת השבת", ש"עבודת ימי המעשה" היא "הורדת" האמונה לתוך חיי החול (הגלות) כדי לברר ניצוצות. גם אצל הבעש"ט אפשר למצוא בלי סוף דברים בסגנון.
מאידך עינינו הרואות שהחסידים דווקא מקפידים בעניינים מסוימים הרבה יותר מהליטאים, וגם זה נובע מהשקפות שונות בתורת החסידות, שבולטות מאוד בספר יסוד העבודה ובשערי העבודה.
לעומת זאת, המתנגדים אוחזים שהגם שיש ניצוצות רוחניים בכל־דבר, זה לא נוגע אלינו. מבחינתנו שום דבר לא קדוש מלבד התורה. הסיבה היחידה שאנשים עובדים היא בגלל הקללה של אדם הראשון; מי שלומד תורה ודבק בה' מספיק, לא חייב להיות מושפע ממנה. לכן, אין שום ערך להיות מעורב בחיי החול, מה שמוביל כמובן להתבדלות ורוב ככל ההשקפות המרכזיות של העולם החרדי הליטאי.
כך או כך - אני אמנם לא מגדיר את עצמי "חרדי", אבל בגדול זו שיטה מצוינת. ההחמרה ההלכתית לא תמיד נדרשת, אבל במקרים רבים כן, בכל הנוגע לצניעות, שבת, לימוד תורה.
בחברה החרדית עצמה ברור שיש בעיות, אפשר לדבר על זה מהיום ועד מחר, חלק נבעו ישירות מההשקפות היסודיות וחלק נבעו דרך עילה ועלול. בסופו־של־דבר בהחלט יש בעיות.
לדעתי יש גם בעיה לחיות בבועה, לא מצד זה שחייבים להיחשף ל"השפעות רעות", פשוט אי־אפשר לקבל פרספקטיבה אמיתית על החיים מבלי לראות *הרבה*, וכשמתבודדים, מאוד קל לפתח סטיגמות, ליצור מנטליות של אנחנו־הם, כו' כו'.
אפשר להוציא בזה תואר, לא כזה מעניין לדעתי. אני פשוט מנסה לעבוד את השם כמו שאני, אולי זה לא משהו, אבל אין לי הרבה מה לעשות בנדון.
למה אף אחד?
אני מעדיפה דתיים.
אני מעדיפה דתיים.
לדעתי הדרך הנכונה זו הדרך שבה כל אדם בוחר לעצמו לפי הדעות שלו ולפי התחושה שלו.
הדרך הנכונה היא להיות מה שבא לך: חילוני, דתי, חרדי או כל דבר אחר.
אין דרך נכונה
2 הדרכים נכונות פשוט תלוי למי
2 הדרכים נכונות פשוט תלוי למי
דתיים.
כל אחד יחשוב שהדרך שלו היא הדרך הנכונה אז אני חושבת שבתור דתייה אני משוחדת מכדי לענות
דתיים, חרדים הם משוגעים..
אנונימית
אין דרך אחת שהיא נכונה , כל אדם שיחיה שהם חושבים לנכון לחיות כלפי עצמם...
כי אם בנאדם חושב שזו דרך יותר נכונה לו להיות חרדי אז בסדר גמור או אם הוא חושב שלהיות דתי זאת הדרך הנכונה אז זה גם בסדר וכו'...
איש איש באמונתו יחיה
כי אם בנאדם חושב שזו דרך יותר נכונה לו להיות חרדי אז בסדר גמור או אם הוא חושב שלהיות דתי זאת הדרך הנכונה אז זה גם בסדר וכו'...
איש איש באמונתו יחיה
חרדים
אולי רפורמים אבל אני עדיין לא סגור על עצמי, מה שבטוח זה שחייב להיות הפרדת דת ממדינה.
it's corona time right now, lil girl, ב', מייק גו קול, איך דרך שלא מסר לנו אלוקים, אלא אפילו סותרים אותה (את הדרך שהוא מסר לנו אותה) - תהיה נכונה?
אנונימי
אני אישית לא חושבת שאף אחת מהן הדרך הנכונה אבל אם צריך לבחור מביניהם אז דתיים חד משמעית.
כל אחד והדרך שלו
מה זאת אומרת אין דרך נכונה?
האם נכון או לא נכון לרצוח אנשים? אני מניח שאין בזה "שכל אחד יעשה מה שהוא רוצה".
המערכת של "אין דרך נכונה" וש"איש איש באמונתו יחיה" טוענת שהיא היחידה שנכונה, מי אמר?
האם נכון או לא נכון לרצוח אנשים? אני מניח שאין בזה "שכל אחד יעשה מה שהוא רוצה".
המערכת של "אין דרך נכונה" וש"איש איש באמונתו יחיה" טוענת שהיא היחידה שנכונה, מי אמר?
lil girl
אבל מה הקשר עכשיו??
שאלו בשאלה מה הדרך שיותר נכונה בעייני כל אחד לעבודת השם וליהדות.
מה הקשר לדחוף עכשיו את הנצרות ואת האסלאם כיאלו אנחנו רעים? השאלה בכלל לא הייתה על זה ולא קשורה לדתות האלה אז מה את רוצה?
אנונימית שהגיבה אחרי lil girl
חרדים הם ממש לא משוגעים.. רק חלק קטן
אבל מה הקשר עכשיו??
שאלו בשאלה מה הדרך שיותר נכונה בעייני כל אחד לעבודת השם וליהדות.
מה הקשר לדחוף עכשיו את הנצרות ואת האסלאם כיאלו אנחנו רעים? השאלה בכלל לא הייתה על זה ולא קשורה לדתות האלה אז מה את רוצה?
אנונימית שהגיבה אחרי lil girl
חרדים הם ממש לא משוגעים.. רק חלק קטן
אנונימית
אבולה , זה אומר שאתה משווה בין רוצח ולבין אנשים מאמינים/לא מאמינים או שהתבלבלתי ?
רפורמים, או שתקראו לזה דתיים מתונים.
~goddessoffire, האמת שלהיות כופר - זה יותר גרוע מלהיות כופר. ראי סרטון שמסביר את זה.
אנונימי
דתיים
כי אצל החרדים שוטפים את המוח וחיים בבועה ובכך עוברים על "מדבר שקר תרחק".
והדרך חיים שלהם בתור חברה היא ממש רעה הם חיים כלכלית על חשבון אחרים, לא תורמים למדינה**, ולא עושים את "ששת ימים תעבוד" (כן חלקם עובדים, אבל רק בתור השלמת הכנסה ובעבודות במשרה חלקית. הם לא משקיעים בקריירה באמת כמו כל השאר).
**אם מישהו אומר התנדבות אני משתגע. זה סהכ 13% יותר מתנדבים מהשאר, אבל אם מחשיבים את ההתנדבות של השאר שנתיים ויותר בצבא זה נהיה שהלא-חרדים מתנדבים הרבה הרבה יותר (והחרדים מתנדבים אצלם יותר כי הם צריכים את זה יותר, כי יש להם הרבה יותר נזקקים, בגלל סגנון החיים הפגאני שלהם, שזה זכותם אבל אל תקחו את העובדה שהם מתנדבים בתור משהו מרשים, כל חברה עם כל כך הרבה בעיות היתה מתנדבת, אצל החילונים אין כל כך הרבה צורך בהתנדבות)
כי אצל החרדים שוטפים את המוח וחיים בבועה ובכך עוברים על "מדבר שקר תרחק".
והדרך חיים שלהם בתור חברה היא ממש רעה הם חיים כלכלית על חשבון אחרים, לא תורמים למדינה**, ולא עושים את "ששת ימים תעבוד" (כן חלקם עובדים, אבל רק בתור השלמת הכנסה ובעבודות במשרה חלקית. הם לא משקיעים בקריירה באמת כמו כל השאר).
**אם מישהו אומר התנדבות אני משתגע. זה סהכ 13% יותר מתנדבים מהשאר, אבל אם מחשיבים את ההתנדבות של השאר שנתיים ויותר בצבא זה נהיה שהלא-חרדים מתנדבים הרבה הרבה יותר (והחרדים מתנדבים אצלם יותר כי הם צריכים את זה יותר, כי יש להם הרבה יותר נזקקים, בגלל סגנון החיים הפגאני שלהם, שזה זכותם אבל אל תקחו את העובדה שהם מתנדבים בתור משהו מרשים, כל חברה עם כל כך הרבה בעיות היתה מתנדבת, אצל החילונים אין כל כך הרבה צורך בהתנדבות)
פיטריוטי, לא תורמים למדינה? ומה עם זה שהלימוד התורה שלהם - הוא זה שצקים א תהעולם, כמו שנאמר "אִם לֹא בְרִיתִי יוֹמָם וָלָיְלָה - חֻקּוֹת שָׁמַיִם וָאָרֶץ, לֹא שָׂמְתִּי" (ירמיה לג, כה)?
"ששת ימים תעבוד" - זה ממש לא מצוה, אלא רשות (על פי הפשט הפשוט של הפסוק).
למה להפוך את החובה (של לימוד תורה) - לרשות (שהי איין הרבה שלומדים אותה, לצערנו), ואת הרשות (עובדה) - לחובה?
מה עם סדר עדיפיות?
בשביל מה אנחנו נמצאים בעולם הזה, אם לא בשביל לעבוד את ה' יתברך, שזה בעיקר ללמוד תורה ולשמור את מצוותיה?
"ששת ימים תעבוד" - זה ממש לא מצוה, אלא רשות (על פי הפשט הפשוט של הפסוק).
למה להפוך את החובה (של לימוד תורה) - לרשות (שהי איין הרבה שלומדים אותה, לצערנו), ואת הרשות (עובדה) - לחובה?
מה עם סדר עדיפיות?
בשביל מה אנחנו נמצאים בעולם הזה, אם לא בשביל לעבוד את ה' יתברך, שזה בעיקר ללמוד תורה ולשמור את מצוותיה?
אנונימי
לאנונימי שקרא לי:
מאיפה *אתה* בטוח שזו הדרך הנכונה?
מאיפה *אתה* בטוח שזו הדרך הנכונה?
צריך להבין שגם בתוך החרדים יש כמה וכמה דרגות.
בינינו אני בדרך חיים חרדית אבל כמו שאמרו כאן שתיהן לא משהו. כי אנחנו בדור חרא.
ובגלל שאתה בכל אופן צריך לבחור דרך כלשהי לחיות בה אני מעדיפה את הסביבה החרדית.
מילה לדתיים שפה- כן יש לכם מלא פלוסים שאין לחרדים וגם הפתיחות שלכם זה לרוב חיובי.
אבל אתם מאמינים במשו אז למה להיות בינוניים בו? למה הכל פושר? הכל אפור?
אני רואה ככ הרבה דתיים שלא סגורים על עצמם אמאלה. יום אחד הולכים לים מעורב יום אחד עם חצאית מיני יום אחד מכנס יום אחד כיסוי ראש יום אחרי לא.. לא ברור. ילדים עם כיפה סרוגה עולים איתי לאוטובוס עם סמארטפונים ומדברים על פ*ורנו אז איפה הדת כאן? (כמובן לא כולם ככה) , לילדים חרדים אין סמארטפונים .
****ובואו נגיד שהדרך של הדתיים היא אחלה והכל והם באמת עובדים את השם כמו שצריך ומגיעים ישר לגן עדן.
חלק מהקטע של היהדות זה הרעיון שהיא נשמרת לדורות ובמשך אלפי שנים.
לפי הדרך של הדתיים לאומים זה פחות הולך
כל השכונה שלי הם כאלו שהאמא עם חצאית, כיסוי ראש והכל, אבל הבת כבר עם מכנס, בלי כיסוי ראש והילדים לא שומרים נגיעה.
בקטע של שימור במשך הדורות המגזר הזה פחות טוב. לעומת זאת אצל חרדים שיש כללים ברורים אפשר לראות גם סבתא ונכדה שהן פחות או יותר אותו דבר מבחינה דתית כי שם זה נשמר מקפידים על ההלכה.
פעם פעם דתי לאומי היו הולכים בלי גרביים וחצאית ארוכה- שלאט לאט התקצרה והיום זה מיני ושרוולים קצרצרים יחד עם מטפחת- מראה נורמלי לחלוטין.
אם יש לנו את אותו ספר של הלכות אז למה אתם עושים רק חלק מהם? לכולנו יש את אותם מרפקים ברכיים ועצמות צוואר אבל לפי הדתיים זה סבבה לצפצף על זה ולחשוף כל דבר לפי הגבולות שנראה להם באותו בוקר..ברור שדבר כזה אין לו גבול וכלל ואתה לא יכול להוריש אותו לדורות כי אם הגדר כבר נפרצה אז היא פרוצה ואין עם מי לדבר.. הגבולות היטשטשו
לראות היום חבר וחברה דתיים לאומיים מתנשקים ברחוב זה מראה רגיל- שוב, חושבת שיש לנו את אותם האיסורים אבל קצת שכחתם מהם.
מי שכותב שזה יותר קליל להיות דתי וכו-
אהלן, ברור שזה יותר קל.
לחיות בתוך נורמות ומוסכמות של חרדים זה לא תמיד קל, זה אפילו חרא לפעמים לחיות ביניהם..
אבל זה מחיר שאתה משלם כדי לחיוץ בדרך שאתב מאמין בה, זה ההשקפה שלך כאדם מאמין שרוצה לעשות פה את המיטב שלו ולא רק מה שנוח וטעים ונעים..
לחילונים או אנשים שלא מבינים בניואנסים- תחסכו
בינינו אני בדרך חיים חרדית אבל כמו שאמרו כאן שתיהן לא משהו. כי אנחנו בדור חרא.
ובגלל שאתה בכל אופן צריך לבחור דרך כלשהי לחיות בה אני מעדיפה את הסביבה החרדית.
מילה לדתיים שפה- כן יש לכם מלא פלוסים שאין לחרדים וגם הפתיחות שלכם זה לרוב חיובי.
אבל אתם מאמינים במשו אז למה להיות בינוניים בו? למה הכל פושר? הכל אפור?
אני רואה ככ הרבה דתיים שלא סגורים על עצמם אמאלה. יום אחד הולכים לים מעורב יום אחד עם חצאית מיני יום אחד מכנס יום אחד כיסוי ראש יום אחרי לא.. לא ברור. ילדים עם כיפה סרוגה עולים איתי לאוטובוס עם סמארטפונים ומדברים על פ*ורנו אז איפה הדת כאן? (כמובן לא כולם ככה) , לילדים חרדים אין סמארטפונים .
****ובואו נגיד שהדרך של הדתיים היא אחלה והכל והם באמת עובדים את השם כמו שצריך ומגיעים ישר לגן עדן.
חלק מהקטע של היהדות זה הרעיון שהיא נשמרת לדורות ובמשך אלפי שנים.
לפי הדרך של הדתיים לאומים זה פחות הולך
כל השכונה שלי הם כאלו שהאמא עם חצאית, כיסוי ראש והכל, אבל הבת כבר עם מכנס, בלי כיסוי ראש והילדים לא שומרים נגיעה.
בקטע של שימור במשך הדורות המגזר הזה פחות טוב. לעומת זאת אצל חרדים שיש כללים ברורים אפשר לראות גם סבתא ונכדה שהן פחות או יותר אותו דבר מבחינה דתית כי שם זה נשמר מקפידים על ההלכה.
פעם פעם דתי לאומי היו הולכים בלי גרביים וחצאית ארוכה- שלאט לאט התקצרה והיום זה מיני ושרוולים קצרצרים יחד עם מטפחת- מראה נורמלי לחלוטין.
אם יש לנו את אותו ספר של הלכות אז למה אתם עושים רק חלק מהם? לכולנו יש את אותם מרפקים ברכיים ועצמות צוואר אבל לפי הדתיים זה סבבה לצפצף על זה ולחשוף כל דבר לפי הגבולות שנראה להם באותו בוקר..ברור שדבר כזה אין לו גבול וכלל ואתה לא יכול להוריש אותו לדורות כי אם הגדר כבר נפרצה אז היא פרוצה ואין עם מי לדבר.. הגבולות היטשטשו
לראות היום חבר וחברה דתיים לאומיים מתנשקים ברחוב זה מראה רגיל- שוב, חושבת שיש לנו את אותם האיסורים אבל קצת שכחתם מהם.
מי שכותב שזה יותר קליל להיות דתי וכו-
אהלן, ברור שזה יותר קל.
לחיות בתוך נורמות ומוסכמות של חרדים זה לא תמיד קל, זה אפילו חרא לפעמים לחיות ביניהם..
אבל זה מחיר שאתה משלם כדי לחיוץ בדרך שאתב מאמין בה, זה ההשקפה שלך כאדם מאמין שרוצה לעשות פה את המיטב שלו ולא רק מה שנוח וטעים ונעים..
לחילונים או אנשים שלא מבינים בניואנסים- תחסכו
ניסית לחשוב על אפשרות אחרת-אתאיזם?
^ כי זאת הדרך שקיבלנו מאת הקב"ה מזמן קבלת התורה (מעמד הר סיני). כל עם ישראל שמע את קולו בשעת מתן תורה
האמת, אינה אמורה להשתנות, כמו שנאמר "אֵת כָּל אֲשֶׁר צִוָּה ה' אֲלֵיכֶם בְּיַד מֹשֶׁה, מִן הַיּוֹם אֲשֶׁר צִוָּה ה' וָהָלְאָה לְדֹרֹתֵיכֶם" (במדבר טו, כג), ונאמר "וְהַנִּגְלֹת לָנוּ וּלְבָנֵינוּ עַד עוֹלָם לַעֲשׂוֹת אֶת כָּל דִּבְרֵי הַתּוֹרָה הַזֹּאת" (דברים כט, כח), ונאמר "יָבֵשׁ חָצִיר, נָבֵל צִיץ; וּדְבַר אֱלֹהֵינוּ, יָקוּם לְעוֹלָם" (ישעיה מ, ח).
האמת, אינה אמורה להשתנות, כמו שנאמר "אֵת כָּל אֲשֶׁר צִוָּה ה' אֲלֵיכֶם בְּיַד מֹשֶׁה, מִן הַיּוֹם אֲשֶׁר צִוָּה ה' וָהָלְאָה לְדֹרֹתֵיכֶם" (במדבר טו, כג), ונאמר "וְהַנִּגְלֹת לָנוּ וּלְבָנֵינוּ עַד עוֹלָם לַעֲשׂוֹת אֶת כָּל דִּבְרֵי הַתּוֹרָה הַזֹּאת" (דברים כט, כח), ונאמר "יָבֵשׁ חָצִיר, נָבֵל צִיץ; וּדְבַר אֱלֹהֵינוּ, יָקוּם לְעוֹלָם" (ישעיה מ, ח).
אנונימי
כן אנונימי לימוד תורה לא תורם למדינה.
ששת ימים תעבוד. זה לשון ציווי.
אז גם שמור את יום השבת זה רשות. מה ההבדל?
לימוד תורה זה חובה ועבודה זה חובה.
ודבר ראשון החובה שלנו היא לתקן את העולם הגשמי. אנחנו לא פה כדי ללמוד תורה, התורה פה כדי לעזור לנו לתקן את העולם הגשמי (שהרסנו אחרי חטא אדם הראשון).
מי שמתבטל כל חייו בלימוד תורה ולא עוזר בלימוד התורה לא עשה כלום בעיני.
התורה היא לשם החיים והחיים הם לא לשם התורה.
ששת ימים תעבוד. זה לשון ציווי.
אז גם שמור את יום השבת זה רשות. מה ההבדל?
לימוד תורה זה חובה ועבודה זה חובה.
ודבר ראשון החובה שלנו היא לתקן את העולם הגשמי. אנחנו לא פה כדי ללמוד תורה, התורה פה כדי לעזור לנו לתקן את העולם הגשמי (שהרסנו אחרי חטא אדם הראשון).
מי שמתבטל כל חייו בלימוד תורה ולא עוזר בלימוד התורה לא עשה כלום בעיני.
התורה היא לשם החיים והחיים הם לא לשם התורה.
מילה לחילונים שכאן-
ברור שתענו דתיים, ברור אלא מה
הם הרבה יותר מגניבים, יותר זורמים, יותר דומים לכם ולא עושים בעיות כמו חרדים.
אבל השאלה כלפי אלוקים- איזו דרך משיגה את המטרה כביכול.
אז מצחיק שאנשים שלא מבינים בזה עונים
ברור שתענו דתיים, ברור אלא מה
הם הרבה יותר מגניבים, יותר זורמים, יותר דומים לכם ולא עושים בעיות כמו חרדים.
אבל השאלה כלפי אלוקים- איזו דרך משיגה את המטרה כביכול.
אז מצחיק שאנשים שלא מבינים בזה עונים
^^באמת, שלטעון שמשהו הוא אמיתי, כי שנובע מזה הוא אמיתי, זה כשל לוגי. יש לך הוכחות שמתן תורה קרה, חוץ מהתורה?
"כן אנונימי לימוד תורה לא תורם למדינה.,
- המגרא (סהנדרין צט ע"ב) קובעת שמי שטוען את זה - הוא אפיקורוס ואין לו חלק לעולם הבא, שהרי הוא אינו מאמין בפסוק "אִם לֹא בְרִיתִי יוֹמָם וָלָיְלָה - חֻקּוֹת שָׁמַיִם וָאָרֶץ לֹא שָׂמְתִּי" (ירמיה לג, כה).
"ששת ימים תעבוד. זה לשון ציווי."
- איזה מן "ציווי" זה? הגיוני שספוק שדבר על איסור מלאה בשבת - יכתב היתר מלאכה ליום חול.
"אז גם שמור את יום השבת זה רשות. מה ההבדל?"
-"שמור" - אוסר עליך לעשות מלאכה. זה ההבדל.
ועכשיו שאלה לא קשורה:
"שִׁבְעַת יָמִים - מַצּוֹת תֹּאכֵלוּ" (שמות יב, טו),
"שִׁבְעַת יָמִים תֹּאכַל מַצֹּת" (שמות יג, ו),
"שֵׁשֶׁת יָמִים תֹּאכַל מַצּוֹת" (דברים טז, ח).
לדעתך זה באמת חובה לאכול מצות בכל ימות של חג המצות? אם כן - למה בפסוקים הראשונים כתוב "שבעת ימים", ובפסוק האחרון "ששת ימים"?
- המגרא (סהנדרין צט ע"ב) קובעת שמי שטוען את זה - הוא אפיקורוס ואין לו חלק לעולם הבא, שהרי הוא אינו מאמין בפסוק "אִם לֹא בְרִיתִי יוֹמָם וָלָיְלָה - חֻקּוֹת שָׁמַיִם וָאָרֶץ לֹא שָׂמְתִּי" (ירמיה לג, כה).
"ששת ימים תעבוד. זה לשון ציווי."
- איזה מן "ציווי" זה? הגיוני שספוק שדבר על איסור מלאה בשבת - יכתב היתר מלאכה ליום חול.
"אז גם שמור את יום השבת זה רשות. מה ההבדל?"
-"שמור" - אוסר עליך לעשות מלאכה. זה ההבדל.
ועכשיו שאלה לא קשורה:
"שִׁבְעַת יָמִים - מַצּוֹת תֹּאכֵלוּ" (שמות יב, טו),
"שִׁבְעַת יָמִים תֹּאכַל מַצֹּת" (שמות יג, ו),
"שֵׁשֶׁת יָמִים תֹּאכַל מַצּוֹת" (דברים טז, ח).
לדעתך זה באמת חובה לאכול מצות בכל ימות של חג המצות? אם כן - למה בפסוקים הראשונים כתוב "שבעת ימים", ובפסוק האחרון "ששת ימים"?
אנונימי
אין כזאת דרך נכונה, כל אחד הולך לפי מה שהוא חושב שזה נכון בשבילו.
אני אישית לא אוהבת ומאמינה בדרך החרדית אז אני דתייה (:
אבל יש כאלה שהם ההפך ממני וזה בסדר גמור.
אני אישית לא אוהבת ומאמינה בדרך החרדית אז אני דתייה (:
אבל יש כאלה שהם ההפך ממני וזה בסדר גמור.
מייק גו קול, אם זה לא קרה - למה שעם ישראל יאמין בזה שהם שמעו את קולו ש לאלוקים במעמד של עם שלם - אם זה לא קרה? הרי אין דרך לשגנע את העם שקרה להם דבר כזה אם זה לא קרה.
אם אתה רוצה מאמר ארוך שבא להוכיח את אציתות הדבר ולסתור כל התנגדות לאירוע שקרה לכל העם - צירפתי לך קישור.
בכל אופן, על מה אתה מתבסס בתשוביתך?
אם אתה רוצה מאמר ארוך שבא להוכיח את אציתות הדבר ולסתור כל התנגדות לאירוע שקרה לכל העם - צירפתי לך קישור.
בכל אופן, על מה אתה מתבסס בתשוביתך?
אנונימי
אנונימי (=תוצאה חח, כולנו יודעים)
לא מעניין אותי גמרא מעניין אותי האמת. בגמרא כתוב גם שכינים לא פרות ורבות, שהעולם שטוח, ושיש שדים רוחות ומכשפות. בפועל, במציאות, אם תלמד כל החיים שלך תורה אתה לא תעזור למדינה בגרוש. זאת העובדה.
אם תעבוד כל החיים שלך ותשלם מיסים לעומת זאת, אתה תעזור פלאים למדינה.
זאת עוד עובדה.
"- איזה מן "ציווי" זה? הגיוני שספוק שדבר על איסור מלאה בשבת - יכתב היתר מלאכה ליום חול."
מה הבעיה? ששת ימים חובה עליך לעבוד וביום השביעי חובה עליך לא לעבוד.
מסובך? אם אתה עדיין מתעקש, ספק דאוריתא לחומרה... צא לעבוד.
""שמור" - אוסר עליך לעשות מלאכה. זה ההבדל."
אתה אמור לדעת שיש מצוות עשה ומצוות לא תעשה בשבת. יש מצווה חיובית לקדש את השבת. שמור את יום השבת לקדשו.
"לדעתך זה באמת חובה לאכול מצות בכל ימות של חג המצות? אם כן - למה בפסוקים הראשונים כתוב "שבעת ימים", ובפסוק האחרון "ששת ימים"?"
זה הבדל אחד מיני רבים בין פסח שמות לפסח דברים. יש עוד הרבה הבדלים כגון שבפסח בשמות חובה רק גדי ובדברים מותר גם פה ופר. בשמות צריך רק צלי ובדברים אפשר גם לבשל וויש עוד הבדלים.
מה הפואנטה שלך?
לא מעניין אותי גמרא מעניין אותי האמת. בגמרא כתוב גם שכינים לא פרות ורבות, שהעולם שטוח, ושיש שדים רוחות ומכשפות. בפועל, במציאות, אם תלמד כל החיים שלך תורה אתה לא תעזור למדינה בגרוש. זאת העובדה.
אם תעבוד כל החיים שלך ותשלם מיסים לעומת זאת, אתה תעזור פלאים למדינה.
זאת עוד עובדה.
"- איזה מן "ציווי" זה? הגיוני שספוק שדבר על איסור מלאה בשבת - יכתב היתר מלאכה ליום חול."
מה הבעיה? ששת ימים חובה עליך לעבוד וביום השביעי חובה עליך לא לעבוד.
מסובך? אם אתה עדיין מתעקש, ספק דאוריתא לחומרה... צא לעבוד.
""שמור" - אוסר עליך לעשות מלאכה. זה ההבדל."
אתה אמור לדעת שיש מצוות עשה ומצוות לא תעשה בשבת. יש מצווה חיובית לקדש את השבת. שמור את יום השבת לקדשו.
"לדעתך זה באמת חובה לאכול מצות בכל ימות של חג המצות? אם כן - למה בפסוקים הראשונים כתוב "שבעת ימים", ובפסוק האחרון "ששת ימים"?"
זה הבדל אחד מיני רבים בין פסח שמות לפסח דברים. יש עוד הרבה הבדלים כגון שבפסח בשמות חובה רק גדי ובדברים מותר גם פה ופר. בשמות צריך רק צלי ובדברים אפשר גם לבשל וויש עוד הבדלים.
מה הפואנטה שלך?
פיטריוטי, אי אפשר בלי גמרא (העיקר שבתורה שבעל פה).
ולא, אני אמור להקשיב לחכמים, ולא לאיזה מסית ומדיח ואפיקורוס שלמד את התורה עקום, וצוא הבדלים בין פסח שמות, לפסח בדברים, כאילו שספר דברים - לא חלק מאותה תורה שמשה רבהו (עליו השלום) קיבל מאת האלוקים.
אין הרבה הבדל בינך, לבין ביקורת המקרא (שטוענים שהוא נכתב יאשיה המלך), ושאר האפיקורסים.
ולא, אני אמור להקשיב לחכמים, ולא לאיזה מסית ומדיח ואפיקורוס שלמד את התורה עקום, וצוא הבדלים בין פסח שמות, לפסח בדברים, כאילו שספר דברים - לא חלק מאותה תורה שמשה רבהו (עליו השלום) קיבל מאת האלוקים.
אין הרבה הבדל בינך, לבין ביקורת המקרא (שטוענים שהוא נכתב יאשיה המלך), ושאר האפיקורסים.
אנונימי
אלת האש, זו לא השוואה (וגם אם כן, למי אכפת).
הטענה "שכל־אחד יעשה מה שבא לו" לא עומדת במבחן המציאות, כי יש אמיתות אוניברסליות למדי, כמו זו שאסור לרצוח. אין כזה דבר "האמת שלי" כי גם לזה יש המון סייגים.
אין שום סיבה לקבל את הגישה שכולם יעשו מה שבא להם יותר מאשר שכולם יהיו דתיים/חילונים/קומוניסטים.
הטענה "שכל־אחד יעשה מה שבא לו" לא עומדת במבחן המציאות, כי יש אמיתות אוניברסליות למדי, כמו זו שאסור לרצוח. אין כזה דבר "האמת שלי" כי גם לזה יש המון סייגים.
אין שום סיבה לקבל את הגישה שכולם יעשו מה שבא להם יותר מאשר שכולם יהיו דתיים/חילונים/קומוניסטים.
חלאס באמת וואו כל אחד והדרך שלו וכל דרך היא נכונה
"פיטריוטי, אי אפשר בלי גמרא (העיקר שבתורה שבעל פה)."
אפשר בקלות . אבל גם אם נזרום עם הרעיון שקיימת תושבע, בענייני עובדה לגמרא אין שום משמעות בכל מקרה.
האם העולם שטוח מבחינתך? האם כינים לא מתרבות?
הגמרא אומרת כך.
תבדיל בין ענייני עובדה לענייני הלכה.
"אני אמור להקשיב לחכמים, ולא לאיזה מסית ומדיח ואפיקורוס שלמד את התורה עקום, וצוא הבדלים בין פסח שמות, לפסח בדברים"
אתה מתווכח עם הפשט לא איתי:
הבהמות המוקרבות בשמות הפסח בא מן הצאן: "שֶׂה תָמִים זָכָר בֶּן שָׁנָה יִהְיֶה לָכֶם מִן הַכְּבָשִׂים וּמִן הָעִזִּים תִּקָּחוּ" (י"ב, ה), ואילו בדברים נאמר שניתן להקריב גם בקר: "וְזָבַחְתָּ פֶּסַח לַה' אֱלֹהֶיךָ צֹאן וּבָקָר" (ט"ז, ב).
מקום עשיית הפסח בשמות מקיימים את הפסח בבית, "עַל הַבָּתִּים אֲשֶׁר יֹאכְלוּ אֹתוֹ בָּהֶם" (י"ב, ז). לעומת זאת, בדברים הקורבן מובא אל המקדש המרכזי והיחיד, "בַּמָּקוֹם אֲשֶׁר יִבְחַר ה'" (ט"ז, ב, ה, ו). רק משהסתיים טקס הפסח הורשה עולה הרגל לשוב אל ביתו: "וּבִשַּׁלְתָּ וְאָכַלְתָּ בַּמָּקוֹם אֲשֶׁר יִבְחַר ה' אֱלֹהֶיךָ בּוֹ וּפָנִיתָ בַבֹּקֶר וְהָלַכְתָּ לְאֹהָלֶיךָ" (ט"ז, ז). מכך נגזר גם ההבדל בין הדין בשמות, האוסר לצאת מן הבית כל הלילה: "וְאַתֶּם לֹא תֵצְאוּ אִישׁ מִפֶּתַח בֵּיתוֹ עַד בֹּקֶר" (י"ב, כב), לבין זה שבדברים, ממנו נעדר עניין זה, שהרי האדם אינו נמצא כלל בביתו.
דרך הכנת הפסח בשמות יש לצלות את הפסח ומודגש שאין לאוכלו מבושל: "וְאָכְלוּ אֶת הַבָּשָׂר בַּלַּיְלָה הַזֶּה צְלִי אֵשׁ [...] אַל תֹּאכְלוּ מִמֶּנּוּ נָא וּבָשֵׁל מְבֻשָּׁל בַּמָּיִם כִּי אִם צְלִי אֵשׁ" (י"ב, חט), ואילו בדברים יש לאוכלו מבושל: "וּבִשַּׁלְתָּ וְאָכַלְתָּ" (ט"ז, ז). הבישול בסיר מחייב פירוק הקורבן והפשטת איבריו, בניגוד לחוק בשמות הקובע שיש לצלות את הקורבן כולו על איבריו: "כִּי אִם צְלִי אֵשׁ רֹאשׁוֹ עַל כְּרָעָיו וְעַל קִרְבּוֹ" (י"ב, ט); "וְעֶצֶם לֹא תִשְׁבְּרוּ בוֹ" (מו).
נתינת הדם בשמות יש לתת את דם הפסח על המזוזות והמשקוף שבבתים: "וְלָקְחוּ מִן הַדָּם וְנָתְנוּ עַל שְׁתֵּי הַמְּזוּזֹת וְעַל הַמַּשְׁקוֹף עַל הַבָּתִּים אֲשֶׁר יֹאכְלוּ אֹתוֹ בָּהֶם" (י"ב, ז), ואילו בדברים קיום דין זה הוא בלתי אפשרי משום שאת הפסח מקריבים במקדש. נראה, שאת הדם יש לזרוק על המזבח כדרך שנוהגים בשאר הקורבנות (י"ב, כז).
המשתתפים בעשיית הפסח בשמות שוחטים בני הבית את הפסח ומורחים את דמו על המזוזות, ואילו בדברים אמורים לחול עליו דיני קורבן, ולפיכך נראה שהפעולות היו בתחום אחריותו של הכוהן (י"ח, ה).
אפשר בקלות . אבל גם אם נזרום עם הרעיון שקיימת תושבע, בענייני עובדה לגמרא אין שום משמעות בכל מקרה.
האם העולם שטוח מבחינתך? האם כינים לא מתרבות?
הגמרא אומרת כך.
תבדיל בין ענייני עובדה לענייני הלכה.
"אני אמור להקשיב לחכמים, ולא לאיזה מסית ומדיח ואפיקורוס שלמד את התורה עקום, וצוא הבדלים בין פסח שמות, לפסח בדברים"
אתה מתווכח עם הפשט לא איתי:
הבהמות המוקרבות בשמות הפסח בא מן הצאן: "שֶׂה תָמִים זָכָר בֶּן שָׁנָה יִהְיֶה לָכֶם מִן הַכְּבָשִׂים וּמִן הָעִזִּים תִּקָּחוּ" (י"ב, ה), ואילו בדברים נאמר שניתן להקריב גם בקר: "וְזָבַחְתָּ פֶּסַח לַה' אֱלֹהֶיךָ צֹאן וּבָקָר" (ט"ז, ב).
מקום עשיית הפסח בשמות מקיימים את הפסח בבית, "עַל הַבָּתִּים אֲשֶׁר יֹאכְלוּ אֹתוֹ בָּהֶם" (י"ב, ז). לעומת זאת, בדברים הקורבן מובא אל המקדש המרכזי והיחיד, "בַּמָּקוֹם אֲשֶׁר יִבְחַר ה'" (ט"ז, ב, ה, ו). רק משהסתיים טקס הפסח הורשה עולה הרגל לשוב אל ביתו: "וּבִשַּׁלְתָּ וְאָכַלְתָּ בַּמָּקוֹם אֲשֶׁר יִבְחַר ה' אֱלֹהֶיךָ בּוֹ וּפָנִיתָ בַבֹּקֶר וְהָלַכְתָּ לְאֹהָלֶיךָ" (ט"ז, ז). מכך נגזר גם ההבדל בין הדין בשמות, האוסר לצאת מן הבית כל הלילה: "וְאַתֶּם לֹא תֵצְאוּ אִישׁ מִפֶּתַח בֵּיתוֹ עַד בֹּקֶר" (י"ב, כב), לבין זה שבדברים, ממנו נעדר עניין זה, שהרי האדם אינו נמצא כלל בביתו.
דרך הכנת הפסח בשמות יש לצלות את הפסח ומודגש שאין לאוכלו מבושל: "וְאָכְלוּ אֶת הַבָּשָׂר בַּלַּיְלָה הַזֶּה צְלִי אֵשׁ [...] אַל תֹּאכְלוּ מִמֶּנּוּ נָא וּבָשֵׁל מְבֻשָּׁל בַּמָּיִם כִּי אִם צְלִי אֵשׁ" (י"ב, חט), ואילו בדברים יש לאוכלו מבושל: "וּבִשַּׁלְתָּ וְאָכַלְתָּ" (ט"ז, ז). הבישול בסיר מחייב פירוק הקורבן והפשטת איבריו, בניגוד לחוק בשמות הקובע שיש לצלות את הקורבן כולו על איבריו: "כִּי אִם צְלִי אֵשׁ רֹאשׁוֹ עַל כְּרָעָיו וְעַל קִרְבּוֹ" (י"ב, ט); "וְעֶצֶם לֹא תִשְׁבְּרוּ בוֹ" (מו).
נתינת הדם בשמות יש לתת את דם הפסח על המזוזות והמשקוף שבבתים: "וְלָקְחוּ מִן הַדָּם וְנָתְנוּ עַל שְׁתֵּי הַמְּזוּזֹת וְעַל הַמַּשְׁקוֹף עַל הַבָּתִּים אֲשֶׁר יֹאכְלוּ אֹתוֹ בָּהֶם" (י"ב, ז), ואילו בדברים קיום דין זה הוא בלתי אפשרי משום שאת הפסח מקריבים במקדש. נראה, שאת הדם יש לזרוק על המזבח כדרך שנוהגים בשאר הקורבנות (י"ב, כז).
המשתתפים בעשיית הפסח בשמות שוחטים בני הבית את הפסח ומורחים את דמו על המזוזות, ואילו בדברים אמורים לחול עליו דיני קורבן, ולפיכך נראה שהפעולות היו בתחום אחריותו של הכוהן (י"ח, ה).
מבחינת הגמרא, העולם לא שטוח (עיים תלמוד ירושלמי, עבודה זרה, פרק ג, הלכה א).
לגבי הכינים: התורה אסרה להרוג את מה נראה לעין, והגמרא קרא לזה "פרה ורבה". יש על זה הסברים שונים.
לגבי קרבן פסח: עשיץ סלט בין פבח מצרים לפסח דורות.
עוד משהו: גם מה שכתוב בדברים "וּבִשַּׁלְתָּ וְאָכַלְתָּ" (דברים טז, ז) - הכוונה "צלי אש". ראית שם פירוש רש"י? אם לא - למה להיות שטוח?
לגבי הכינים: התורה אסרה להרוג את מה נראה לעין, והגמרא קרא לזה "פרה ורבה". יש על זה הסברים שונים.
לגבי קרבן פסח: עשיץ סלט בין פבח מצרים לפסח דורות.
עוד משהו: גם מה שכתוב בדברים "וּבִשַּׁלְתָּ וְאָכַלְתָּ" (דברים טז, ז) - הכוונה "צלי אש". ראית שם פירוש רש"י? אם לא - למה להיות שטוח?
אנונימי
i try harder
דבר ראשון, למה לדעתך גם הדרך חיים החרדית בדור הזה היא לא משהו? (כי אנחנו בדור חרא לדבריך)
מי אמר שאנחנו בינוניים בו? באמונה שלנו כיאלו.
אנחנו פשוט לא מחמירים כמו החרדים, יש שיגידו שתמיד טוב עוד ועוד, להדר עוד את המצווה כמה שאפשר כמו ששמעתי שאמרו לבנות "אין גבול לצניעות" זאת אומרת אין משהו שהוא מוגזם מדי שזה נוגע לצניעות, אז אולי כולנו נלך עם בדים על הראש ושק שחור? ככה באמת לא רואים גוף של אישה.
אנחנו הולכים פשוט לפי התורה ולא מחמירים יותר מדי ויותר ממה שצריך.
דתיים שלא סגורים על עצמם זה יכול לקרות גם אצל חרדים באותה מידה, אולי פשוט בחברה הדתית לאומית הם יכולים לבטא את זה יותר, כיאלו לא לחשוש ללכת עם מכנסיים או דברים כאלה.
זה יכול לקרות שוב באותה מידה בשני המגזרים.
אבל אני מסכימה עם זה שלרוב בכל משפחה דתית לאומית או לפחות בהרבה יהיה ילד אחד שהוא פחות מקפיד, או שהוא חזר לגמרי בשאלה.
זה כנראה בגלל הקרבה שלנו לחברה החילונית גם.
אני אתן דוגמה לבני דודים שלי, יש לי הרבה בנות דודות שהולכות עם מכנסיים אני אישית לא רןאה בזה כל כך בעיה (גינסים וכאלה לא צמודים מדי) ובחולצה קצרה בכלל אין בעיה לדעתי.
בקיצור חש לי בת דודה שאני כבר לא סגורה עם היא מגדירה את עצמה דתייה או שיא יצאה מזה לגמרי, אני מניחה שיצאה די מהדת כי ראיתי אותה מכנסיים קצרים ועוד כל מיני.. ויש לי עוד כמה בנות דודות כאלה שאני באמת לא יודעת, לפעמים זה נורא מטושטש אם הם כן או לא.
אני דווקא חושבת שהדתיים מצליחים להעביר יפה מאוד את המסורת ואת היהדות, תראה איל שהיא הגיעה עד היום וזה ממשיך.. אמי באמת שחשבתי פעם "אולי כדי להיות חרדית? האם זה יותר טוב ויותר נכון?" אבל למשל אין לי מושג איך זה בבית כנסת חרדי ואני פשוט מאוד אוהבת את הסגנון הדתי לאומי אשכנזי בבית כנסת, יהיה לי מוזר לשמוע עכשיו מנגינות חסידיות רק וכל מיני כאלה.. (טוב זה לא היה ממש קשור ואני גם לא מכירה בתי כנסת חרדים) פשוט כן הצלחנו ומצליחים להעביר את היהדות אז זה לא נכון לדעתי.
כן אצל חרדים יש הרבה יותר גבולות, לפעמים זה טוב לפעמים פחות.
ושוב אנחנו מקיימים את כל התורה פשוט בדרך שהיא קצת אחרת משלכם, אז כן רואים קצת את השיער בכיסוי ראש של הנשים, והחצאית יותר קצרה.
אז מה? האם זה מה שכתוב בתורה שלנו? מה אורך החצאית צריכה להיות?
הדתיים הלאומיים בניגוד לחרדים, פתוחים יותר וזה נובע מהציונות שיש לדתיים לאומיים שעלו לפה במטרה להקים מדינה, והחרדים בוא נגיד פחות ציוניים ויש כאלה שבכלל לא. ולכן גם אנחנו יותר קשורים לחילונים ויכולות לקרות ההתערבבויות האלה, אבל צריך בבית לשים יותר גבולות.
למרות שאני רואה את עצמי מאוד מאוד קשורה לחרדים כי שתי הקבוצות הם יהודים שרוצים לקיים את התורה ולעבוד את השם. עצוב לי שיש דתיים שלא מרגישים קרבה כלשהי לחרדים ולא אוהבים אותם, כי הם כמותנו בדיוק הם קצת שינויים אבל לכולנו אותה מטרה.
אה ודרך אגב אני רואה פה מלא נערים ונערות חרדים כם סמארטפון אז כיאלו..
ובחיים לא ראיתי חבר וחברה דתיים מתנשקים..
אגב גם יש כמה קיבוצים דתיים, המשפחה שלי כזאת סבתא שלי עלתה לקיבוץ ואמא שלי גדלה בקיבות דתי ויש לי דודים בקיבות דתי, ובקיבוץ זה הרבה יותר פתוח באמת.. יש תמונות של ילדים עם מכנסיים קצרים ולבית ספר הם הלכו עם מכנסיים גם הבנות (לפחות מחלק מהפעמים) וזה היה בית ספר גם של בנים וגם של בנות אבל עם כיתות נפרדות בנים לחוד ובנות לחוד והבית ספר הזה עדיין קיים היום.
זה פשוט דרכים אחרות להיות דתי, זה חא אומר שזה לא נכון.
זהו חפרתי ממש סורי
דבר ראשון, למה לדעתך גם הדרך חיים החרדית בדור הזה היא לא משהו? (כי אנחנו בדור חרא לדבריך)
מי אמר שאנחנו בינוניים בו? באמונה שלנו כיאלו.
אנחנו פשוט לא מחמירים כמו החרדים, יש שיגידו שתמיד טוב עוד ועוד, להדר עוד את המצווה כמה שאפשר כמו ששמעתי שאמרו לבנות "אין גבול לצניעות" זאת אומרת אין משהו שהוא מוגזם מדי שזה נוגע לצניעות, אז אולי כולנו נלך עם בדים על הראש ושק שחור? ככה באמת לא רואים גוף של אישה.
אנחנו הולכים פשוט לפי התורה ולא מחמירים יותר מדי ויותר ממה שצריך.
דתיים שלא סגורים על עצמם זה יכול לקרות גם אצל חרדים באותה מידה, אולי פשוט בחברה הדתית לאומית הם יכולים לבטא את זה יותר, כיאלו לא לחשוש ללכת עם מכנסיים או דברים כאלה.
זה יכול לקרות שוב באותה מידה בשני המגזרים.
אבל אני מסכימה עם זה שלרוב בכל משפחה דתית לאומית או לפחות בהרבה יהיה ילד אחד שהוא פחות מקפיד, או שהוא חזר לגמרי בשאלה.
זה כנראה בגלל הקרבה שלנו לחברה החילונית גם.
אני אתן דוגמה לבני דודים שלי, יש לי הרבה בנות דודות שהולכות עם מכנסיים אני אישית לא רןאה בזה כל כך בעיה (גינסים וכאלה לא צמודים מדי) ובחולצה קצרה בכלל אין בעיה לדעתי.
בקיצור חש לי בת דודה שאני כבר לא סגורה עם היא מגדירה את עצמה דתייה או שיא יצאה מזה לגמרי, אני מניחה שיצאה די מהדת כי ראיתי אותה מכנסיים קצרים ועוד כל מיני.. ויש לי עוד כמה בנות דודות כאלה שאני באמת לא יודעת, לפעמים זה נורא מטושטש אם הם כן או לא.
אני דווקא חושבת שהדתיים מצליחים להעביר יפה מאוד את המסורת ואת היהדות, תראה איל שהיא הגיעה עד היום וזה ממשיך.. אמי באמת שחשבתי פעם "אולי כדי להיות חרדית? האם זה יותר טוב ויותר נכון?" אבל למשל אין לי מושג איך זה בבית כנסת חרדי ואני פשוט מאוד אוהבת את הסגנון הדתי לאומי אשכנזי בבית כנסת, יהיה לי מוזר לשמוע עכשיו מנגינות חסידיות רק וכל מיני כאלה.. (טוב זה לא היה ממש קשור ואני גם לא מכירה בתי כנסת חרדים) פשוט כן הצלחנו ומצליחים להעביר את היהדות אז זה לא נכון לדעתי.
כן אצל חרדים יש הרבה יותר גבולות, לפעמים זה טוב לפעמים פחות.
ושוב אנחנו מקיימים את כל התורה פשוט בדרך שהיא קצת אחרת משלכם, אז כן רואים קצת את השיער בכיסוי ראש של הנשים, והחצאית יותר קצרה.
אז מה? האם זה מה שכתוב בתורה שלנו? מה אורך החצאית צריכה להיות?
הדתיים הלאומיים בניגוד לחרדים, פתוחים יותר וזה נובע מהציונות שיש לדתיים לאומיים שעלו לפה במטרה להקים מדינה, והחרדים בוא נגיד פחות ציוניים ויש כאלה שבכלל לא. ולכן גם אנחנו יותר קשורים לחילונים ויכולות לקרות ההתערבבויות האלה, אבל צריך בבית לשים יותר גבולות.
למרות שאני רואה את עצמי מאוד מאוד קשורה לחרדים כי שתי הקבוצות הם יהודים שרוצים לקיים את התורה ולעבוד את השם. עצוב לי שיש דתיים שלא מרגישים קרבה כלשהי לחרדים ולא אוהבים אותם, כי הם כמותנו בדיוק הם קצת שינויים אבל לכולנו אותה מטרה.
אה ודרך אגב אני רואה פה מלא נערים ונערות חרדים כם סמארטפון אז כיאלו..
ובחיים לא ראיתי חבר וחברה דתיים מתנשקים..
אגב גם יש כמה קיבוצים דתיים, המשפחה שלי כזאת סבתא שלי עלתה לקיבוץ ואמא שלי גדלה בקיבות דתי ויש לי דודים בקיבות דתי, ובקיבוץ זה הרבה יותר פתוח באמת.. יש תמונות של ילדים עם מכנסיים קצרים ולבית ספר הם הלכו עם מכנסיים גם הבנות (לפחות מחלק מהפעמים) וזה היה בית ספר גם של בנים וגם של בנות אבל עם כיתות נפרדות בנים לחוד ובנות לחוד והבית ספר הזה עדיין קיים היום.
זה פשוט דרכים אחרות להיות דתי, זה חא אומר שזה לא נכון.
זהו חפרתי ממש סורי
אנונימית
צירפתי קישור שעונה על הזה מהירושלמי. בקיצור הגמרא לא אומרת שהעולם הוא כדור, אלא רק שאלכסנדר מוקדון והיוונים חושבים שהוא כזה.
בכל מקרה בפסחים צ"ד ע"מ רואים בברור שהם לא הבינו כלום במדע וחשבו שהשמש הולכת בלילה מאחורי הרקיע ושכדור הארץ שטוח, אני אצרף לזה קישור גם.
"לגבי קרבן פסח: עשיץ סלט בין פבח מצרים לפסח דורות."
פסח מצריים הוא גם לדורות.
חז"ל הבחינו בסתירות בין פסח שמות לפסח דברים אבל טענו שההבדלים נגרמו מכך שזה פסח מצריים וזה פסח לדורות.
עם זאת נראה שחז"ל הפקיעו את הפסוקים בשמות מידי פשוטם על מנת להכחיש
את הסתירה. בסיום פירוט דיני הפסח בשמות אומר ה' למשה: "וְהָיָה הַּיֹום הַּזֶה לָכֶם
לְזִּכָרֹון, וְחַּגֹתֶם אֹתֹו חַג לַה': לְדֹֹרתֵיכֶם חֻּקַת עֹולָם ּתְחָּגֻהּו" (יב, יד). מן הפסוק עולה
שהפסח על פרטיו ניתן לדורות. ראיה מכריעה לכך שאת הפסח הנזכר בשמות היו
אמורים לקיים על כל פרטיו בארץ ישראל מצויה בדברי משה לעם. בתום פירוט הטקס
הכולל מריחת דם על המזוזות נאמר: "ּוׁשְמְַרּתֶם אֶת הַּדָבָר הַּזֶה לְחָק־לְָך ּולְבָנֶיָך עַד־
עֹולָם: וְהָיָה ּכִי תָבֹאּו אֶל־הָאֶָרץ אֲׁשֶר יִּתֵן ה' לָכֶם ּכַאֲׁשֶר ּדִּבֵר: ּוׁשְמְַרּתֶם אֶת הָעֲבֹדָה
הַּזֹאת" (יב, כד-כה). פסוק זה אף גרם לראב"ע להודות:
אלו היו המצות לפי הנראה לנו, יורה זה הכתוב כי לעולם צוה השם לקחת
אגדת אזוב. רק קדמוננו העתיקו 'כי ושמרתם את הדבר הזה' על מצות ושחטו
הפסח
טענה זו עולה גם מהמשך הקטע. הפרשה מציגה את דור הבנים התמה על טקס הפסח:
"וְהָיָה, ּכִי יֹאמְרּו אֲלֵיכֶם ּבְנֵיכֶם: מָה הָעֲבֹדָה הַּזֹאת לָכֶם: וַאֲמְַרּתֶם זֶבַח ּפֶסַח הּוא לַה' אֲׁשֶר
ּפָסַח עַל ּבָּתֵי בְנֵי יִׂשְָראֵל ּבְמִצְַריִם, ּבְנָגְּפֹו אֶת מִצְַריִם וְאֶת ּבָּתֵינּו הִּצִיל..." (כו-כח). על
דרך הפשט התמיהה אינה מתעוררת למראה קורבן במקום אשר יבחר ה', שהוא דבר
בא בצירוף "העבודה הזאת", החוזר בהגדרת הטקס לדורות ובתמיהת הבנים.
"עוד משהו: גם מה שכתוב בדברים "וּבִשַּׁלְתָּ וְאָכַלְתָּ" (דברים טז, ז) - הכוונה "צלי אש". ראית שם פירוש רש"י? אם לא - למה להיות שטוח?"
מה? זה פשט דפשט. מה שטוח בפשט? אתה אומר שכתוב משהו אבל הכוונה היא ההפך המוחלט?
בכל מקרה בפסחים צ"ד ע"מ רואים בברור שהם לא הבינו כלום במדע וחשבו שהשמש הולכת בלילה מאחורי הרקיע ושכדור הארץ שטוח, אני אצרף לזה קישור גם.
"לגבי קרבן פסח: עשיץ סלט בין פבח מצרים לפסח דורות."
פסח מצריים הוא גם לדורות.
חז"ל הבחינו בסתירות בין פסח שמות לפסח דברים אבל טענו שההבדלים נגרמו מכך שזה פסח מצריים וזה פסח לדורות.
עם זאת נראה שחז"ל הפקיעו את הפסוקים בשמות מידי פשוטם על מנת להכחיש
את הסתירה. בסיום פירוט דיני הפסח בשמות אומר ה' למשה: "וְהָיָה הַּיֹום הַּזֶה לָכֶם
לְזִּכָרֹון, וְחַּגֹתֶם אֹתֹו חַג לַה': לְדֹֹרתֵיכֶם חֻּקַת עֹולָם ּתְחָּגֻהּו" (יב, יד). מן הפסוק עולה
שהפסח על פרטיו ניתן לדורות. ראיה מכריעה לכך שאת הפסח הנזכר בשמות היו
אמורים לקיים על כל פרטיו בארץ ישראל מצויה בדברי משה לעם. בתום פירוט הטקס
הכולל מריחת דם על המזוזות נאמר: "ּוׁשְמְַרּתֶם אֶת הַּדָבָר הַּזֶה לְחָק־לְָך ּולְבָנֶיָך עַד־
עֹולָם: וְהָיָה ּכִי תָבֹאּו אֶל־הָאֶָרץ אֲׁשֶר יִּתֵן ה' לָכֶם ּכַאֲׁשֶר ּדִּבֵר: ּוׁשְמְַרּתֶם אֶת הָעֲבֹדָה
הַּזֹאת" (יב, כד-כה). פסוק זה אף גרם לראב"ע להודות:
אלו היו המצות לפי הנראה לנו, יורה זה הכתוב כי לעולם צוה השם לקחת
אגדת אזוב. רק קדמוננו העתיקו 'כי ושמרתם את הדבר הזה' על מצות ושחטו
הפסח
טענה זו עולה גם מהמשך הקטע. הפרשה מציגה את דור הבנים התמה על טקס הפסח:
"וְהָיָה, ּכִי יֹאמְרּו אֲלֵיכֶם ּבְנֵיכֶם: מָה הָעֲבֹדָה הַּזֹאת לָכֶם: וַאֲמְַרּתֶם זֶבַח ּפֶסַח הּוא לַה' אֲׁשֶר
ּפָסַח עַל ּבָּתֵי בְנֵי יִׂשְָראֵל ּבְמִצְַריִם, ּבְנָגְּפֹו אֶת מִצְַריִם וְאֶת ּבָּתֵינּו הִּצִיל..." (כו-כח). על
דרך הפשט התמיהה אינה מתעוררת למראה קורבן במקום אשר יבחר ה', שהוא דבר
בא בצירוף "העבודה הזאת", החוזר בהגדרת הטקס לדורות ובתמיהת הבנים.
"עוד משהו: גם מה שכתוב בדברים "וּבִשַּׁלְתָּ וְאָכַלְתָּ" (דברים טז, ז) - הכוונה "צלי אש". ראית שם פירוש רש"י? אם לא - למה להיות שטוח?"
מה? זה פשט דפשט. מה שטוח בפשט? אתה אומר שכתוב משהו אבל הכוונה היא ההפך המוחלט?
הנה המקור על מסכת פסחים
הלכות של קרבן הפסח - (שחיטה, צלי אש, אכילה רק למי שמנוי עליו, ולא להוציא אותו) לדורות, מריחת דם על המזוזות, ואכילה בבתים - במצרים.
אנונימי
כתוב במפורש בדברים שצריך לבשל, תקרא את ההודעה שהבאתי עם כל ההבדלים.
רוצה ללמוד מאפיקרוסים?
ממישהו שלא נתנו לו להיות ראש כולל - אז הוא החליט למרוד, ולפרוק עול?
ממישהו שכותב שקרים ומעוות את הדברים?
ממישהו שלא נתנו לו להיות ראש כולל - אז הוא החליט למרוד, ולפרוק עול?
ממישהו שכותב שקרים ומעוות את הדברים?
אנונימי
מצרף את הקוטרנס "תיק ידען".
אנונימי
אנונימית שענתה לי
ענית ממש יפה ואני מכבדת את המקום שלך
לגבי ההלכות- לא כל דבר "כתוב בתורה"
שמעת על הספר קיצור שולחן ערוך? חושבת שהוא של כולנו.
כתבת הרבה פעמים את המילה "לדעתי"
מה לעשות שזה לא הולך לפי דעתך? ומה אם *לדעתי* זה בסדר לרצוח? (סליחה על ההקצנה)
זו הסיבה שאנחנו נצמדים לתורה- כדי שנתיישר על אותו קו ולא כל אחד לפי מה שלדעתו זה בסדר.
אני לא מבינה למה כולם מתארים את זה כדתיים שעושים מה שצריך וחרדים מגזימים ומחמירים?
יש הלכה, שכולנו מחוייבים לה (גם חרדים לא תמיד עומדים בהכל בדיוק)
אני גם לא מקיימת הכל בדקדוק, אבל אני לפחות לא עובדת על עצמי שזה בסדר.
רוב החרדים עושים את ההלכה, יש אנשים כמו חסידים שממש מחמירים בטירוף.
מקווה שהבנת מה אני מתכוונת
זה לא שיש ספר מסויים שהמגזר הדתי הולך על פיו ולכן את יכולה להגיד שזו הדרך שלהם- זו ההלכה שלהם ואותה הם מקיימים.
פשוט יש קיצור שולחן ערוך-
חרדים משתדלים לקיים מילה במילה
חסידים מחמירים מעבר
דתיים בדילוגים או מה שנוח להם.
ככה אני רואה את זה
וכמובן לא מכלילה כי אנחנו במשפחה היינו דתיים ביישוב דתי ואז התחרדנו.. מכירה ויודעת שיש הרבה סוגים של דתיים.
וכמובן שאני לא מדברת כאן על החרדי לאומי שהם ממש מקיימים את כל ההלכה
ענית ממש יפה ואני מכבדת את המקום שלך
לגבי ההלכות- לא כל דבר "כתוב בתורה"
שמעת על הספר קיצור שולחן ערוך? חושבת שהוא של כולנו.
כתבת הרבה פעמים את המילה "לדעתי"
מה לעשות שזה לא הולך לפי דעתך? ומה אם *לדעתי* זה בסדר לרצוח? (סליחה על ההקצנה)
זו הסיבה שאנחנו נצמדים לתורה- כדי שנתיישר על אותו קו ולא כל אחד לפי מה שלדעתו זה בסדר.
אני לא מבינה למה כולם מתארים את זה כדתיים שעושים מה שצריך וחרדים מגזימים ומחמירים?
יש הלכה, שכולנו מחוייבים לה (גם חרדים לא תמיד עומדים בהכל בדיוק)
אני גם לא מקיימת הכל בדקדוק, אבל אני לפחות לא עובדת על עצמי שזה בסדר.
רוב החרדים עושים את ההלכה, יש אנשים כמו חסידים שממש מחמירים בטירוף.
מקווה שהבנת מה אני מתכוונת
זה לא שיש ספר מסויים שהמגזר הדתי הולך על פיו ולכן את יכולה להגיד שזו הדרך שלהם- זו ההלכה שלהם ואותה הם מקיימים.
פשוט יש קיצור שולחן ערוך-
חרדים משתדלים לקיים מילה במילה
חסידים מחמירים מעבר
דתיים בדילוגים או מה שנוח להם.
ככה אני רואה את זה
וכמובן לא מכלילה כי אנחנו במשפחה היינו דתיים ביישוב דתי ואז התחרדנו.. מכירה ויודעת שיש הרבה סוגים של דתיים.
וכמובן שאני לא מדברת כאן על החרדי לאומי שהם ממש מקיימים את כל ההלכה
מה הקשר של המאמר שהבאת?
אני לא באתי לדון על זמן תחילת היום, הבאתי את המקור הזה רק כדי להראות שחז"ל טעו בידיעת עובדות פשוטות ואין לסמוך עליהם בענייני עובדה.
חח אתה חושב שאתה משכנע מישהו עם הטענות לגופו של אדם האלה?
יש לך את זה ביותר אד הומינם?
לא אכפת לי ממנו ומהטענות שלו במאמר, אכפת לי מהגמרא שהוא הביא.
אני לא באתי לדון על זמן תחילת היום, הבאתי את המקור הזה רק כדי להראות שחז"ל טעו בידיעת עובדות פשוטות ואין לסמוך עליהם בענייני עובדה.
חח אתה חושב שאתה משכנע מישהו עם הטענות לגופו של אדם האלה?
יש לך את זה ביותר אד הומינם?
לא אכפת לי ממנו ומהטענות שלו במאמר, אכפת לי מהגמרא שהוא הביא.
מי אמר שחרדים לאומים מקיימים את כל ההלכה?? כי הם ציונים??
אנונימית
i try hard
אבל זה הקטע שהדתיים בדיוק כמו החרדים מקיימים את התורה
כי זה באמת ככה, לא בהכל אבל בחלק, בחלק מן הדברים החרדים יותר מחמירים.
בלבוש, למשל בשרך של להכיר בשביל חתונה, בפאות למשל ובעוד כל מיני דברים שלא עולים לי עכשיו..
אי אפשר להגיד שאין שום דבר שהחרדים לא מחמירים כי הם כן בחלק מן הדברים אבל לא בהכל.
איפה רשום שלבנות אסור ללכת עם מכנסיים? (טוב אולי זה קשור בגלל הצניעות אז כן רשום)
אבל מה אורל החצאית צריכה להיות? מה זה חובה חצאית ארוכה עד הקרסול וחולצה ארוכה עד כף היד? דבר כזה לא רשום וזה ישהו שהחרדים מחמירים בו, אין לי בעיה וזה אפילו ראוי להערכה (תלוי איל כל אחד מסתכל על זה) אבל זה לא משהו חובה וזה לא משהו שרשום בבירור כמו שמירת כשרות בשר וחלב או שמירת שבת או לשים ציצית
לא יודעת חחח, זה פשוט דברים שהחרדים מחמירים בהם.
גידול פאות למשל לא חייב לגדל פאות ארוכות.
ברור שיש לכולנו אותו ספר אבל גם בספר הזה לא רשום הכל לפרטי פרטים הכי קטנים, מה רשום שבנות צריכות לישון עם פיגמה שהיא שמלה? (כותונת כיאלו) שמתי לב שחרדיות ישנות ככה, לא זה בחירות, גם בתוך קיום התורה שיש שם פירוטים מאוד מאוד קטנים לגביי החיים עדיין נוצרים לנו בחירות, למשל יש חרדיות שיבחרו לשים לאה ויש חרדיות שיבחרו לשים כיסוי ראש ויש דתיות שישמו כיוסי ראש שלא רואים אף שערה ודתיות שישימו כיסוי ראש שרואים חלק משיער.
אבל זה הקטע שהדתיים בדיוק כמו החרדים מקיימים את התורה
כי זה באמת ככה, לא בהכל אבל בחלק, בחלק מן הדברים החרדים יותר מחמירים.
בלבוש, למשל בשרך של להכיר בשביל חתונה, בפאות למשל ובעוד כל מיני דברים שלא עולים לי עכשיו..
אי אפשר להגיד שאין שום דבר שהחרדים לא מחמירים כי הם כן בחלק מן הדברים אבל לא בהכל.
איפה רשום שלבנות אסור ללכת עם מכנסיים? (טוב אולי זה קשור בגלל הצניעות אז כן רשום)
אבל מה אורל החצאית צריכה להיות? מה זה חובה חצאית ארוכה עד הקרסול וחולצה ארוכה עד כף היד? דבר כזה לא רשום וזה ישהו שהחרדים מחמירים בו, אין לי בעיה וזה אפילו ראוי להערכה (תלוי איל כל אחד מסתכל על זה) אבל זה לא משהו חובה וזה לא משהו שרשום בבירור כמו שמירת כשרות בשר וחלב או שמירת שבת או לשים ציצית
לא יודעת חחח, זה פשוט דברים שהחרדים מחמירים בהם.
גידול פאות למשל לא חייב לגדל פאות ארוכות.
ברור שיש לכולנו אותו ספר אבל גם בספר הזה לא רשום הכל לפרטי פרטים הכי קטנים, מה רשום שבנות צריכות לישון עם פיגמה שהיא שמלה? (כותונת כיאלו) שמתי לב שחרדיות ישנות ככה, לא זה בחירות, גם בתוך קיום התורה שיש שם פירוטים מאוד מאוד קטנים לגביי החיים עדיין נוצרים לנו בחירות, למשל יש חרדיות שיבחרו לשים לאה ויש חרדיות שיבחרו לשים כיסוי ראש ויש דתיות שישמו כיוסי ראש שלא רואים אף שערה ודתיות שישימו כיסוי ראש שרואים חלק משיער.
אנונימית
אני חרדית ואני לא לובשת חצאית עד הקרסול ולא חולצה עד כף היד ולא נוהגים אצלנו פאות ארוכות לבנים.
אני שמה חולצה עם שרוול שלא חושף את המרפק וחצאית שלא חושפת את הברך.
אני האחרונה שתחמיר איפה שלא צריך. אני עושה רק מה שההלכה.
אני ישנה עם מכנס וגם מכנס קצר.. מי ששמה כותונת זה העניין שלה
הגבולות של ברך ומרפק זה דברים שכתובים בפירוש בקיצור שולחן ערוך.
**למה את אומרת שזה לא רשום?**
(אלא אם כן את מכת הקראים שהולכים נטו רק לפי מה שכתוב בחמישה חומשי תורה)
זכותם של אנשים לא לקיים את זה אבל אל תעוותי את הדברים כאילו שדתיים עושים את הנכון וחרדים מגזימים.
ולצורך העניין אני אפרט:
שרוול עד אחרי המרפק- זו ההלכה
חולצה חצי שרוול- נוגדת את ההלכה
שרוול עד כף היד- החמרה, לא חייב
אני חרדית ואני עושה מה שצריך לפי ההלכה
(בעניין השרוול, לא בכל דבר)
- לגבי ההחמרות. בסדר יש המון מצוות ולא בהכל הדתיים אותו דבר והחרדים אותו הדבר, כתבתי את אלו שאני רואה מול העיניים ומציקים לי.
לא מציק לי מה שהם עושים כי הרי יש גם חילונים או גויים ושכל אחד יעשה מה שבא לו
מה שמציק לי זה שמציגים את זה כבסדר. ואנחנו המגזימים
אני רואה זוג דתי בדייט(דיי דוסים, לא דתי לייט)..
הולכים יד ביד. את מבינה שזה *אסור* לפי ההלכה?
עובדה שחרדים לא עושים את זה, ואנחנו לא מגזימים כי זו ההלכה. מי שרוצה לזלזל או לא לקיים את ההלכה שילך על זה אבל שלא יציג את עצמו כבסדר ואותנו המטורפים
אני שמה חולצה עם שרוול שלא חושף את המרפק וחצאית שלא חושפת את הברך.
אני האחרונה שתחמיר איפה שלא צריך. אני עושה רק מה שההלכה.
אני ישנה עם מכנס וגם מכנס קצר.. מי ששמה כותונת זה העניין שלה
הגבולות של ברך ומרפק זה דברים שכתובים בפירוש בקיצור שולחן ערוך.
**למה את אומרת שזה לא רשום?**
(אלא אם כן את מכת הקראים שהולכים נטו רק לפי מה שכתוב בחמישה חומשי תורה)
זכותם של אנשים לא לקיים את זה אבל אל תעוותי את הדברים כאילו שדתיים עושים את הנכון וחרדים מגזימים.
ולצורך העניין אני אפרט:
שרוול עד אחרי המרפק- זו ההלכה
חולצה חצי שרוול- נוגדת את ההלכה
שרוול עד כף היד- החמרה, לא חייב
אני חרדית ואני עושה מה שצריך לפי ההלכה
(בעניין השרוול, לא בכל דבר)
- לגבי ההחמרות. בסדר יש המון מצוות ולא בהכל הדתיים אותו דבר והחרדים אותו הדבר, כתבתי את אלו שאני רואה מול העיניים ומציקים לי.
לא מציק לי מה שהם עושים כי הרי יש גם חילונים או גויים ושכל אחד יעשה מה שבא לו
מה שמציק לי זה שמציגים את זה כבסדר. ואנחנו המגזימים
אני רואה זוג דתי בדייט(דיי דוסים, לא דתי לייט)..
הולכים יד ביד. את מבינה שזה *אסור* לפי ההלכה?
עובדה שחרדים לא עושים את זה, ואנחנו לא מגזימים כי זו ההלכה. מי שרוצה לזלזל או לא לקיים את ההלכה שילך על זה אבל שלא יציג את עצמו כבסדר ואותנו המטורפים
אף אחד לא אומר שאתם מטורפים
יש לי משפחה חרדית..
אני יודעת שלא כל החרדים מחמירים אבל יש הרבה שכן זה מה שהתכוונתי להגיד
אי אפשר להגיד שכל החרדים לא מחמירים כי יש כאלה שכן ודווקא הרבה כן.
למשל הגידול פאות, זה החמרה של המצווה ורוב החרדים כן מעריכים פאות, חרדים וגם נוער גבעות
ומתנחלים חחח
ועוד דבר לא צריך לראות במילה "החמרה" משהו רע..
וגם את לא צריכה להגיד שדתיים לא מקיימים את הדת כראוי.. כי רוב הדתיים כן עושים הכל כמו שצריך.
אין לאף אחד זכות להגיד לשני "אתה לא הולך בדרך הנכונה או כמו שצריך"
אמרת גם שאת ממשפחה שהתחרדה, אולי לא נכנסתם עדיין לעומק החברה החרדית, אולי את גם ספרדית והחרדים הספרדים נוהגים שונה מהאשכנזים, אני אשכנזית ויש לי גם משפחה חרדית אשכנזית.
בקיצור הרבה זרמים והרבה מנהגים שונים ולכולם אותה תורה, הדתיים והחרדים מקיימים אותה בדרך הנכונה ומקיימים את כולה ופשוט יש דברים שונים בין שני המגזרים זה לא אומר שאחד לא בדרך הנכונה.
יש לי משפחה חרדית..
אני יודעת שלא כל החרדים מחמירים אבל יש הרבה שכן זה מה שהתכוונתי להגיד
אי אפשר להגיד שכל החרדים לא מחמירים כי יש כאלה שכן ודווקא הרבה כן.
למשל הגידול פאות, זה החמרה של המצווה ורוב החרדים כן מעריכים פאות, חרדים וגם נוער גבעות
ומתנחלים חחח
ועוד דבר לא צריך לראות במילה "החמרה" משהו רע..
וגם את לא צריכה להגיד שדתיים לא מקיימים את הדת כראוי.. כי רוב הדתיים כן עושים הכל כמו שצריך.
אין לאף אחד זכות להגיד לשני "אתה לא הולך בדרך הנכונה או כמו שצריך"
אמרת גם שאת ממשפחה שהתחרדה, אולי לא נכנסתם עדיין לעומק החברה החרדית, אולי את גם ספרדית והחרדים הספרדים נוהגים שונה מהאשכנזים, אני אשכנזית ויש לי גם משפחה חרדית אשכנזית.
בקיצור הרבה זרמים והרבה מנהגים שונים ולכולם אותה תורה, הדתיים והחרדים מקיימים אותה בדרך הנכונה ומקיימים את כולה ופשוט יש דברים שונים בין שני המגזרים זה לא אומר שאחד לא בדרך הנכונה.
אנונימית
לאנונימית מעליי^
מה לעשות שיש דתיים שבאמת לא מקיימים את הדת כראוי?? היא כתבה למעלה, הבנות הדתיות כיום חופשי עם חצאית קצרצרות וחולצות קצרות ממש, לראות זוגות דתיים מתנשקים ברחוב זה לא משהו חריג ככ.. דתיים שהולכים לקולנוע ומועדונים.
זה לא ההגדרה לשמירה על ההלכה.
כמובן שהם עושים כפי יכולתם אבל בןאי
מה לעשות שיש דתיים שבאמת לא מקיימים את הדת כראוי?? היא כתבה למעלה, הבנות הדתיות כיום חופשי עם חצאית קצרצרות וחולצות קצרות ממש, לראות זוגות דתיים מתנשקים ברחוב זה לא משהו חריג ככ.. דתיים שהולכים לקולנוע ומועדונים.
זה לא ההגדרה לשמירה על ההלכה.
כמובן שהם עושים כפי יכולתם אבל בןאי
אנונימית
אנונימית לא באתי להטיף מוסר
כתבת " אין לאף אחד זכות להגיד מה הדרך הנכונה"
להזכירך זה בדיוק מהות השאלה כאן שכל אחד אומר מה לדעתו יותר נכון
ושוב את מצדיקה בדיוק את מה שאמרתי שיש המון סוגים ולא צריך להכליל
לכן אני חושבת שעדיף בדרך החרדית כי יש אופציה לחיות בדרך הזו וממש לא בצורה של החמרות
כתבת " אין לאף אחד זכות להגיד מה הדרך הנכונה"
להזכירך זה בדיוק מהות השאלה כאן שכל אחד אומר מה לדעתו יותר נכון
ושוב את מצדיקה בדיוק את מה שאמרתי שיש המון סוגים ולא צריך להכליל
לכן אני חושבת שעדיף בדרך החרדית כי יש אופציה לחיות בדרך הזו וממש לא בצורה של החמרות
כל אחד יכול להגיד לדעתו מה הדרך הנכונה.
אבל אין דרך אחת נכונה וכולם מקיימים את התורה חלק מחמירים יותר חלק פחות.
אנונימית, נכון יש דתיים כאלה אבל יש גם הרבה דתיים לא כאלה..
יש גם חרדים שהם לא מקיימים את "לשון הרע" אז..? או "ואהבת לרעך כמוך" וכמובן שיש גם דתיים כאלה.
יש תמיד כאלה וכאלה מכל מקום.
אבל שתי הדרכים נכונות ולכל אחד משהו אחר.
אפשר להגיד לדעתכם מה הדרך הנכונה והטובה אבל לא להחליט ולקבוע.
אבל אין דרך אחת נכונה וכולם מקיימים את התורה חלק מחמירים יותר חלק פחות.
אנונימית, נכון יש דתיים כאלה אבל יש גם הרבה דתיים לא כאלה..
יש גם חרדים שהם לא מקיימים את "לשון הרע" אז..? או "ואהבת לרעך כמוך" וכמובן שיש גם דתיים כאלה.
יש תמיד כאלה וכאלה מכל מקום.
אבל שתי הדרכים נכונות ולכל אחד משהו אחר.
אפשר להגיד לדעתכם מה הדרך הנכונה והטובה אבל לא להחליט ולקבוע.
אנונימית
זה בדיוק מה שעשיתי
אמרתי מה דעתי ולא החלטתי ולא קבעתי..
את צודקת מליון אחוז לא אמרתי שהחרדים מושלמים יש להם מלא דפקות אבל אם חייב לבחור אמרתי את דעתי
אמרתי מה דעתי ולא החלטתי ולא קבעתי..
את צודקת מליון אחוז לא אמרתי שהחרדים מושלמים יש להם מלא דפקות אבל אם חייב לבחור אמרתי את דעתי
וזה סבבה תגמרי
לכל אחד הדרך שמתאימה לו :)
אני גם אוהבת אצל החרדים מלא דברים
לכל אחד הדרך שמתאימה לו :)
אני גם אוהבת אצל החרדים מלא דברים
אנונימית
יופי תני כיף. אני גם אוהבת מלא דברים אצל הדתיים