18 תשובות
אממ מה הכוונה?
אנונימית
בעיקרון , אחרי המוות הולכים כאילו למשפט , על כל המעשים הטובים שעשית/רעים.
וזה כאילו בושה כי אתה רואה את כל החיים שלך וזה.
ואז ה' מחליט אם אתה הולך לגן עדן/גיהנום/חוזר בגלגול
משהו כזה בעיקרון
וזה כאילו בושה כי אתה רואה את כל החיים שלך וזה.
ואז ה' מחליט אם אתה הולך לגן עדן/גיהנום/חוזר בגלגול
משהו כזה בעיקרון
אנונימית
שואל השאלה:
^^כלומר לפי התנ"ך יש חיים אחרי המוות? ואם כן מה קורה בהם?
^^כלומר לפי התנ"ך יש חיים אחרי המוות? ואם כן מה קורה בהם?
אנונימי
יש הרבה מחלוקות ורעיונות על זה.
תלוי בזוהר יש קצת "חומר"
כמו שאמרו למעלה הולכים למשפט, מה שרציתי להגיד חא יודעת על זה ספציפית אבל כן מדברים על תחיית המתים אם אתה רוצה אני אפרט יותר
אנונימית
יש בין דין של מעלה ששם נקבע לכל אחד איפה הוא אמור להיות. לא כל אחד הולך לאותו מקום, אלא כל אחד על פי מעשיו.
אני נותן את הפירוש העמוק יותר כאן, והוספתי קישור למאמר יותר קל וברור על משמעות עולם הבא.
גן עדן וגיהנום זה לא מקומות פיזיים או כלואים בזמן ומרחב כמו שאנחנו מדמיינים. כשהאדם מת, הנשמה שלו (הקיום האלוקי השלם) מתחברת לאינסוף, כי אין יותר את ההגבלה של החומר המוגבל. זה האושר הכי גדול שיש, ראיית כל הטוב המושלם שיש, בצורה שלמה, גן עדן.
אם ח"ו האדם היה חוטא, הוא מתחבר באינסוף הזה לנקודת החטא שלו. לדוגמה חטא באכילה גסה וחשב רק על זה - הוא יהיה מחובר נצח עם אוכל ותאוות האכילה. רק שכמו כל תאווה, כשהיא מגיעה בכמות אינסופית, זה סבל מוחלט והנשמה סובלת בכליאה הזאת. כשהנשמה מתעלה מעל זה ומנסה להתחבר לטוב האלוקי, זה היציאה והזיכוך מהגיהנום, והיא מתחברת מחדש לטוב השלם, גן עדן.
בתוכם יש כמובן עוד מלא פרטים ודרגות, זה בפשטות.
גן עדן וגיהנום זה לא מקומות פיזיים או כלואים בזמן ומרחב כמו שאנחנו מדמיינים. כשהאדם מת, הנשמה שלו (הקיום האלוקי השלם) מתחברת לאינסוף, כי אין יותר את ההגבלה של החומר המוגבל. זה האושר הכי גדול שיש, ראיית כל הטוב המושלם שיש, בצורה שלמה, גן עדן.
אם ח"ו האדם היה חוטא, הוא מתחבר באינסוף הזה לנקודת החטא שלו. לדוגמה חטא באכילה גסה וחשב רק על זה - הוא יהיה מחובר נצח עם אוכל ותאוות האכילה. רק שכמו כל תאווה, כשהיא מגיעה בכמות אינסופית, זה סבל מוחלט והנשמה סובלת בכליאה הזאת. כשהנשמה מתעלה מעל זה ומנסה להתחבר לטוב האלוקי, זה היציאה והזיכוך מהגיהנום, והיא מתחברת מחדש לטוב השלם, גן עדן.
בתוכם יש כמובן עוד מלא פרטים ודרגות, זה בפשטות.
קישורים מצורפים:
המקור לעולם הבא מהתנ"ך: מאמר נוסף
קישורים מצורפים:
יש כמה שיטות.
אביא את חלקן:
יש את שיטת בעלי המוסר שאומרת שלאחר המוות האדם ממשיך עם אותן תכונות רוחניות שהיו לו פה אך ללא הגשמיות (אם לדוגמא בתקופת חיי הייתה לי תאווה עזה לבשר אז כשאמות התאווה הזו תשאר אך לא תהיה לי דרך להשקיט אותה ואתייסר בזה)
יש את שיטת הקדמונים שהיו אומרים שהצדיק יקום בתחיית המתים ואילו הרשע לא ויש את רבנו סעדיה גאון שמוסיף על שיטה זו ואומר שהצדיקים לאחר התחייה ינוחו בגן עדן ואילו הרשעים יישרפו מחומו של גהנום (ועוד פירוט)
יש את עולם הבא על פי חז"ל שהוא תואר בעיקר בדימויים (פרוזדור וטרקלין, יבשה וים וכד')
יש את שיטת הפרושים בבית שני שהיו אומרים שנשמות הצדיקים מתגלגלות בגלגול ואילו נשמות הרשעים נידונות לסבל וייסורים
יש את דעת הרמב"ם שאומר שלאחר המוות הנשמה מתענגת בצורה שאנחנו לא יכולים להסביר בעולמנו הגשמי כך עד קץ הדורות ושגן עדן הוא מקום מוסתר על האדמה שיתגלה בהמשך ההיסטוריה
יש עוד שיטות ורעיונות אבל לדעתי אלו העיקריות.
אביא את חלקן:
יש את שיטת בעלי המוסר שאומרת שלאחר המוות האדם ממשיך עם אותן תכונות רוחניות שהיו לו פה אך ללא הגשמיות (אם לדוגמא בתקופת חיי הייתה לי תאווה עזה לבשר אז כשאמות התאווה הזו תשאר אך לא תהיה לי דרך להשקיט אותה ואתייסר בזה)
יש את שיטת הקדמונים שהיו אומרים שהצדיק יקום בתחיית המתים ואילו הרשע לא ויש את רבנו סעדיה גאון שמוסיף על שיטה זו ואומר שהצדיקים לאחר התחייה ינוחו בגן עדן ואילו הרשעים יישרפו מחומו של גהנום (ועוד פירוט)
יש את עולם הבא על פי חז"ל שהוא תואר בעיקר בדימויים (פרוזדור וטרקלין, יבשה וים וכד')
יש את שיטת הפרושים בבית שני שהיו אומרים שנשמות הצדיקים מתגלגלות בגלגול ואילו נשמות הרשעים נידונות לסבל וייסורים
יש את דעת הרמב"ם שאומר שלאחר המוות הנשמה מתענגת בצורה שאנחנו לא יכולים להסביר בעולמנו הגשמי כך עד קץ הדורות ושגן עדן הוא מקום מוסתר על האדמה שיתגלה בהמשך ההיסטוריה
יש עוד שיטות ורעיונות אבל לדעתי אלו העיקריות.
הייתי ממליצה לראות סרטונים של הרב זמיר כהן בנושא הוא מסביר טוב על זה❤
לפי התנך לא כתוב כלום על העולם הבא, אבל זה מה שהרבים אומרים שיש גן עדן וגיהנום
לפי היהדות אין שום דבר עם גן עדן/גיהנום זה משהו שאימצו מהנצרות
הגוף עצמו לא הנשמה הופך לעפר
אנונימית
לכל אלה שמראים את הפרשנויות, מאיפה המקורות יודעים את הפרטים האלו?
אני מאמין והכול, אבל איך הם יודעים את כל זה הרי שבן אדם מת ועולה לשמיים הוא לא חוזר?
אני מאמין והכול, אבל איך הם יודעים את כל זה הרי שבן אדם מת ועולה לשמיים הוא לא חוזר?
אנונימי
אוהב(ת) תמיקמק ו-אנונימי
הוספתי קישור למעלה, ובגלל שיש לי הרבה שיעורים על זה גם כתבתי שם קצת.
entrapta
לא נכון.
הוספתי קישור למעלה, ובגלל שיש לי הרבה שיעורים על זה גם כתבתי שם קצת.
entrapta
לא נכון.
אנונימי
יש כל מיני פסוקים שרומזים בהם, לדוגמא בקהלת יש את הפסוק וישב העפר על הארץ כשהיה והרוח תשוב אל האלהים אשר נתנה" או לדוגמא מסיפור בעלת האוב של שאול ששמואל אומר לו לאחר מותו "למה הרגזתני להעלות אותי" (כמובן, יש כאלו שאומרים ששמואל לא עלה או נראה לשאול בנבואה ושאין קסמים אבל.. שוין).
יש עוד איזה 2-3 פסוקים בנושא שמהם למדים (לגבי השאלה למה אין הרבה הזכרות לנושא העולם הבא בתנ"ך על פי רוב הפרשנים זה כי זה דבר כל כך הגיוני שאין צורך להזכירו יותר מדי (דבר שהשכל מורה עליו))
יש כל מיני פסוקים שרומזים בהם, לדוגמא בקהלת יש את הפסוק וישב העפר על הארץ כשהיה והרוח תשוב אל האלהים אשר נתנה" או לדוגמא מסיפור בעלת האוב של שאול ששמואל אומר לו לאחר מותו "למה הרגזתני להעלות אותי" (כמובן, יש כאלו שאומרים ששמואל לא עלה או נראה לשאול בנבואה ושאין קסמים אבל.. שוין).
יש עוד איזה 2-3 פסוקים בנושא שמהם למדים (לגבי השאלה למה אין הרבה הזכרות לנושא העולם הבא בתנ"ך על פי רוב הפרשנים זה כי זה דבר כל כך הגיוני שאין צורך להזכירו יותר מדי (דבר שהשכל מורה עליו))
תשובה נוספת למה עולם הבא לא מוזכר הרבה בתנ"ך והוא לא עניין עיקרי, זה בגלל שהתורה שבכתב באה לתת לנו חיים, היא מתעסקת בחיים ולא במה שאחריהם, אנחנו כאן והיא נותנת את מה שצריך לגילוי הטוב כאן.
תורה שבעל פה נועדה להרחיב, גם בנושא הזה.
תורה שבעל פה נועדה להרחיב, גם בנושא הזה.
באותו הנושא: