2 תשובות
ואולי
ואולי, לא היו הדברים מעולם
ואולי, מעולם לא השכמתי
עם שחר לגן,
לעבדו בזיעת אפי.
מעולם, בימים ארוכים ויוקדים
(ארוכים ויוקדים) של קציר
במרומי עגלה עמוסת אלומות
לא נתתי קולי בשיר.
מעולם לא טהרתי
בתכלת שוקטה ובתום
של כינרת שלי הוי כינרת שלי
ההיית או חלמתי חלום?
ואולי, לא היו הדברים מעולם
ואולי, מעולם לא השכמתי
עם שחר לגן,
לעבדו בזיעת אפי.
מעולם, בימים ארוכים ויוקדים
(ארוכים ויוקדים) של קציר
במרומי עגלה עמוסת אלומות
לא נתתי קולי בשיר.
מעולם לא טהרתי
בתכלת שוקטה ובתום
של כינרת שלי הוי כינרת שלי
ההיית או חלמתי חלום?
השיר הזה, נכתב ע"י רחל המשוררת והוא מתאר את הגעגועים שהיא מרגישה לחוות העלמות בסמוך לקבוצת כנרת, לדגניה א' ולַכינרת וסביבתה, שם עבדה כפועלת חקלאית והשתתפה בעבודת גן הירק ובעבודת הפלחה בקרקעות שנזרעו בהם דגנים ונקצרו באביב. מאחר שחלתה בשחפת, היא לא יכלה עוד לחיות בין חבריה כשותפה מלאה ולכן עזבה, וממקום מגוריה בתל אביב, היא הוזה-חולמת ונזכרת בשנותיה כחלוצה. המשוררת מעלה על נס את ערכי תנועת העבודה: עבודה חקלאית, אהבת ארץ ישראל, וחוויות השמחה וההתבוננות, שזכתה להם בנופי הכנרת.
העברית בשיר לא מסובכת- רחל שנמצאת בתל אביב נזכרת ומתגעגעת
והיא שואלת את עצמה
האם כל הדברים האלו- לקום בבוקר לגן, לעבוד קשה, לשיר מעל עגלה עמוסה של חציר, לטבול במי הכינרת הם אמיתיים בכלל? זה נראה לה כ''כ רחוק ממקום מגוריה בתל אביב..
ולכן היא שואלת את הכינרת- 'ההיית או חלמתי חלום'?
העברית בשיר לא מסובכת- רחל שנמצאת בתל אביב נזכרת ומתגעגעת
והיא שואלת את עצמה
האם כל הדברים האלו- לקום בבוקר לגן, לעבוד קשה, לשיר מעל עגלה עמוסה של חציר, לטבול במי הכינרת הם אמיתיים בכלל? זה נראה לה כ''כ רחוק ממקום מגוריה בתל אביב..
ולכן היא שואלת את הכינרת- 'ההיית או חלמתי חלום'?
באותו הנושא: